Hej Nina,
Jeg har prøvet at trappe ud uden lægen og det gik også fint indtil jeg skulle smide de sidste piller - tog mig mod til at ringe til nogen der havde forstand på det (påstår de - en sundhedsforsikring hos Falck) de opfordrede mig til at stoppe med de sidste tramadol og når jeg ikke "kunne holde det ud mere" så skulle jeg tage 2 kodimagnyler. Dem mener jeg at jeg måtte tage 4 gange 2 af dagligt - det var dog kun nødvendigt for mig med 2 om dagen. Deres begrundelse var noget med, at kodimagnyl omdannes til morfin i kroppen(pas på da kodimagnyl også kan være afhængighedsskabende) og at det er nemmere at komme ud af kodimagnylerne end tramadol - om det er sandt eller ej ved jeg ikke.
Når du skriver om dine undskyldninger for at tage pillerne kender jeg det kun alt for godt!!! Jeg gik og var en stor undskyldning for mig selv så jeg havde en god grund til at tage pillerne....arbejde,fodbold, fest, fødselsdag, dårlig dag, det var regnvejr, vinden blæste forkert osv osv.... Nu er det på ingen måde for at lyde som lyseslukker, men som før skrevet har jeg også været hvor du er nu- men jeg faldt i pillerne igen - måtte efter et par dage op på samme antal piller som jeg var stoppet på og dosis steg støt - trappede ud igen - fandt en undskyldning eller en pakke piller i min jakke/trøje/arbejde eller hvor jeg nu havde forlagt dem og begyndte at æde løs igen - for mig begyndte mine sanser pludselige at svinde ind, mit overblik forsvandt, mit sociale netværk gled væk og til sidst følte jeg at jeg levede i min helt egen bobel et stykke væk fra omverdnen - det fik mig til at indse at det var kommet for vidt og smed alle mine piller ud - det var underligt de lå der i den store skraldespand, men tænkte jeg kan jo fiske dem op igen hvis det går helt galt....det var på en måde befriende da skraldebilen kom og tømte beholderen - følte mig på en måde fri

Nå men det jeg vil frem til er, at måske er du ikke klar til at stoppe nu - du må have sommerferie og en masse fritid og så kommer tankerne/undskyldningerne over på pillerne... men hvis du ryger i igen - så hold fast i du har været trappet nærmest helt ud - jeg skulle tage tilløb af nogle gange - men går ud fra det er lykkedes mig nu

Mht til abstinenser syntes jeg klart, at smerterne i knæene var de værste! Tvang mig ud på nogle små gå ture og kunne nærmest fra dag til dag opleve hvordan jeg bedre sansede naturen og duftene

Fandt ud af at et dejligt varmt brusebad var dejligt lindrende for mine smerter i knæene - samtidig virkede det som om min indre termostat til regulering af kropsvarme gik amok - svedte og frøs, koldsved og til sidst en gang hoste - det gav mig dog samtidig en "god" undskyldning til omverdenen hvorfor jeg var så træt og uoplagt - det var jo pga influenza'en

Hvornår du skal stoppe? Det skal du når du er klar til det - og først når du er helt klar - det hjælper ikke der er en masse venner, kæreste osv der presser på - du skal være helt klar selv oveni knolden - og det ved kun DU hvornår du er!!!
Og hvis du skal have det lidt mere hårdt: Du har selv rodet dig ud i det - så nu må DU tage ansvar for dit eget liv og komme ud af det!!! Du har et langt liv foran dig - og lad for gud's skyld ikke pillerne styre dig/det!!!
Nå det blev lidt kludret, men håber du forstår hvad jeg mener ellers endelig spørg

Kan ikke lade være med, at sidde og være lidt ked af det på dine vejene - ved hvor meget du tænker på den pille du har i lommen...da jeg var i dit sted havde jeg spist den inden jeg kom hjem...