Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 21:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg står i den uheldige situation at jeg er sigtet for brud på narko- og våbenloven.

Hvis jeg bliver kendt skyldig giver det jo som bekendt en plet som ikke går væk før om 3-5 år. Det er mit indtryk at det indenfor nogle brancher nærmest er umuligt at finde et job hvis man har en plettet straffeattest.

Min forhåbning er at nogle af jer herinde har oplevet noget tilsvarende og kan give nogle råd.

Det er min plan at starte på en uddannelse mens jeg 'venter' på pletterne forsvinder. Findes der mon en type faglærte jobs hvor straffeattesten sjældent sættes i højsædet? Eller overvurderer jeg måske vigtigheden af en ren straffeattest i det hele taget?
Min pointé er, at jeg ikke gider uddanne mig til noget jeg ikke kan blive ansat som. :)

Venligst,
NaziStat.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvis du gerne vil noget håndværk, skal du egentlig "bare" finde en mester, der er klar på en rod - men en rod der er blevet voksen, mere seriøs og ikke gider mere pis, hvis du forstår... Så kan du sagtens få en chance! =)
Et godt sted er at starte i praktik et sted du selv finder interessant, giver det er fair chance og viser initiativ frem for alt..

Må du køre bil?

Junior medlem

HopIFjordeN skrev:
Hvis du gerne vil noget håndværk, skal du egentlig "bare" finde en mester, der er klar på en rod - men en rod der er blevet voksen, mere seriøs og ikke gider mere pis, hvis du forstår... Så kan du sagtens få en chance! =)
Et godt sted er at starte i praktik et sted du selv finder interessant, giver det er fair chance og viser initiativ frem for alt..

Må du køre bil?

Tak for det hurtige svar :).
Jeg har kørekort, men igen er det noget der kan forsvinde fra den ene dag til den anden med den vanvittige lovgivning der er kommet på området.

Har en stor interesse for psykologi, men omvendt er det måske nemmere at finde job som håndværker af en art så snart man har en plet(?).
Jeg har før drevet en lille hobbyvirksomhed som jeg desværre måtte afvikle fordi jeg havde travlt med uddannelse på daværende tidspunkt. Måske skulle jeg tage en uddannelse jeg selv kan bruge i forbindelse med at starte et nyt og mere seriøst firma, så jeg kan være min egen chef i stedet.

Under alle omstændigheder har jeg ikke nogen intentioner om at stoppe med at indtage diverse rusmidler. Det har aldrig voldt mig problemer at indtage dem. Det skulle da lige være den skæbnesvangre dag hvor politiet besluttede sig for at tilsværte min straffeattest.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Helt sikkert - du kan jo sagtens uddanne dig til det meste, og så være din egen chef!
...men så længe du er dygtig og seriøs, vil det også skinne igennem - dit løb er slet ikke kørt af sporet, bare hold stien renlig=)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er ikke normalt at der bliver indhentet straffeattest hvis man er akademiker, så psykologi ville ikke være dårligt at læse i den sammenhæng.

Medlem

йети skrev:
Det er ikke normalt at der bliver indhentet straffeattest hvis man er akademiker, så psykologi ville ikke være dårligt at læse i den sammenhæng.

Hvad er dit belæg for at mene det ikke er normalt? Synes det lyder som lidt af en påstand.

Ved mine 3 seneste job, var der krav om ren straffeattest ved 2/3, og 1/3 forlangte faktisk at se straffeattesten.

Admin
Brugeravatar

Jeg arbejder selv indenfor den akademiske verden og jeg har aldrig hørt om, at nogen bliver bedt om at fremvise straffeattest. I undervisning og administration i det offentlige har jeg ihvertfald ikke hørt om det. Jeg er aldrig selv blevet spurgt om straffeattest i de jobs, jeg har haft som underviser. Så vidt jeg ved, er det heller ikke så normalt at de gør det ude i industrien, hvis man skal ansættes på baggrund af en lang videregående uddannelse. Men det varierer selvfølgelig fra firma til firma. Jeg har hørt firmaer som Mærsk og Statoil beder om ren straffeattest til visse stillinger.

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Alle rederier beder om ren attest hvis man ønsker at søge ind som styremand eller maskinmester ved jeg - og gør de sikkert også hvis du bare skal ud på skibe eller boreplatforme.
Det skyldes at de skal søge visum til dig, og det får de ikke igennem i USA hvis du er straffet for vold, våben eller narko som udgangspunkt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

RemorsefulSmoke skrev:
йети skrev:

Hvad er dit belæg for at mene det ikke er normalt? Synes det lyder som lidt af en påstand.

Ved mine 3 seneste job, var der krav om ren straffeattest ved 2/3, og 1/3 forlangte faktisk at se straffeattesten.

Mit belæg er at dette er konsensus blandt de akademikere jeg kender. Det er ikke sådan at det aldrig sker, men det er sjældent i forhold til f.eks. butiksansatte, rengøringspersonale, sosuassistenter og tilsvarende uddannelsesniveau.

Medlem

Imp skrev:
Jeg arbejder selv indenfor den akademiske verden og jeg har aldrig hørt om, at nogen bliver bedt om at fremvise straffeattest. I undervisning og administration i det offentlige har jeg ihvertfald ikke hørt om det.

OK, "den akademiske verden" udgør en begrænset mængde af de job man kan søge som akademiker.

@йети

Fair nok, jeg stejlede bare da jeg selv har oplevet det omvendte :)

Senest rettet af RemorsefulSmoke 08 mar 2015 23:04, rettet i alt 1 gang.

Admin
Brugeravatar

Det er sandt. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan det er alle steder. Men udfra dem jeg kender, der har fået arbejde i det private, er det ikke mit indtryk at det er normalt at se straffeattest for akademikere.

-Jimmy Carter

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Det handler vel også meget om hvad jobbet går ud på. Hvis arbejdet er i en børnehave, er det vel meget relevant at vide om ansøgeren til jobbet er blevet straffet for at have pillet ved småbørn? Eller hvis man er håndværker, og skal ud og arbejde i folks private hjem, er det vel også forståeligt at mester godt vil vide om man før har været indbrudstyv? Omvendt, hvis du skal ud og være amts biolog eller forsker på Novo Nordisk, er det mere ligegyldigt, om den ansatte har siddet inde for voldtægt eller begået et bankrøveri.

Hilsen Fanny

Medlem

Har du hovedet til det bør du tage en mellemlang eller lang videregåendeuddannelse. Til den tid et pletten væk alligevel. Jeg har selv en plettet straffeattest og har to bachelorer og en kandidat og forhåbenligt snart en PhD

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]