Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2025 18:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Eksamens læsningen er så småt begyndt, men der skal intet til og mine tanker vandrer til grønnere græsmarker.

Jeg mangler et stof som kan fremme min koncentration uden slemt mærkbare bivirkninger.

Jeg har kigget lidt på N-Me-4,4‘-difluoro-modafinil, men det er meget begrænset hvad jeg kan finde af reel information. :hm:

Er der nogle der enten ved noget om N-Me-4,4‘-difluoro-modafinil, eller har et andet forslag?

Håber i kan hjælpe en ven i nød :)

Medlem
Brugeravatar

Ginseng rod-ekstrakt ellers de centralstimulerende methylphenidat og isopropylphenidat. Lav doseringer virker udmærket til formålet og bivirkninger mindskes betydeligt.

Medlem

Okay tak, har ikke kigget på isopropylphenidate endnu.. Hvordan ville du sætte det op mod Ethylphenidate?
Methylphenidat har jeg desværre ikke adgang til

Medlem
Brugeravatar

Viden om isopropylphenidat er stadig begrænset, men skulle svjv. have højere affinitet for dopamin-genoptageshæmning end noradrenalin-genoptageshæmning til sammenligning med methylphenidat. Virkningsmæssigt kan jeg ikke sætte det op mod ethylphenidat pga. manglende viden og erfaringer. Nasal administration af isopropylphenidat er dog mildere, end ethylphenidat. Methylphenidat med modificeret udløsning er dog at foretrække fremfor relativt rent IPH.

Desuden hjælper hård fysisk aktivitet på opmærksomheds niveauet.

Medlem

Grunden til at du ikke kan finde information om N-Me-4,4‘-difluoro-modafinil er sandsynligvis at der ikke er nogen information at finde. Jeg ville ikke begynde at eksperimentere med RC-derivater i forbindelse med eksamenslæsning. Modafinil eller armodafinil ville være langt at foretrække, da de er gennemtestede.

Udover modafinil/armodafinil fungerer dextroamfetamin og methylphenidat udmærket som study drugs. Fra wiki:

Citat:
A 2015 meta-analysis of high quality clinical trials confirmed that therapeutic doses of amphetamine and methylphenidate result in modest improvements in performance on working memory, episodic memory, and inhibitory control tests in normal healthy adults.[32] Therapeutic doses of amphetamine also enhance cortical network efficiency, an effect which mediates improvements in working memory in all individuals.[21][33] Amphetamine and other ADHD stimulants also improve task saliency (motivation to perform a task) and increase arousal (wakefulness), in turn promoting goal-directed behavior.
- Hentet fra http://en.wikipedia.org/wiki/Dextroamph ... -enhancing

Dextroamfetamin i doser fra 5 til 10 milligram er uden sammenligning det bedste study drug jeg har prøvet. Det skal dog siges at jeg ikke har prøvet modafinil/armodafinil. Ethylphenidate har jeg tidligere brugt med nogen grad af succes. Det ville ikke være mit førstevalg, og for at være helt ærlig, så ville jeg i dag foretrække slet ikke at indtage noget frem for at tage ethylphenidate.

Det er helt essentielt at du holder dine doser meget, meget lave når du tager stimulanser for at studere, da en for høj dosis vil være kontraproduktiv.

Når det så er sagt, så er der langt mere holdbare og sundere metoder til at opnå dit mål. Study-drugs er i vid udstrækning en pis-i-bukserne-for-at-holde-varmen-løsning. Mindfulness-baseret meditation kan hjælpe dig med at holde koncentrationen, reducere tankevandring og forbedre arbejdshukommelsen:

Citat:
Abstract

Given that the ability to attend to a task without distraction underlies performance in a wide variety of contexts, training one’s ability to stay on task should result in a similarly broad enhancement of performance. In a randomized controlled investigation, we examined whether a 2-week mindfulness-training course would decrease mind wandering and improve cognitive performance. Mindfulness training improved both GRE reading-comprehension scores and working memory capacity while simultaneously reducing the occurrence of distracting thoughts during completion of the GRE and the measure of working memory. Improvements in performance following mindfulness training were mediated by reduced mind wandering among participants who were prone to distraction at pretesting. Our results suggest that cultivating mindfulness is an effective and efficient technique for improving cognitive function, with wide-reaching consequences.
- Hentet fra http://pss.sagepub.com/content/early/20 ... 9.abstract

Der er også en række undersøgelser der påviser at meditation forårsager forandringer i hjernens fysiske struktur. Typisk medfører meditation ændringer i dele af hjernen der typisk forbindes med positive effekter for blandt andet koncentrationsevne, indlæringsevne, hukommelse og selv-regulering. Det kan man læse mere om her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1361002/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3184843/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3004979/

Og sidst men ikke mindst, en lidt mere populærvidenskabelig artikel, der hævder at man kan observere mærkbare kognitive forbedringer efter bare 4 dages meditationstræning:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 184220.htm

Medlem
Brugeravatar

Snakker vi udelukkende centralstimulerende til, at fremme koncentration til eksamenslæsning har dextroamfetamin bedre effekt end methylphenidat. Endnu bedre, så er desoxyn i min optik det bedste valg. Lave doseringer er vejen frem.
Meget interessant med de artikler om meditation. Bemærkelsesværdigt for trådstarter.

Admin
Brugeravatar

Jeg synes, det lyder lidt vanvittigt at bruge et research chemical som study drug. Hvis du endelig skal bruge et study drug, vil jeg som de andre også anbefale de mere konventionelle stoffer. I det mindste ved man noget om virkninger/bivirkninger der.

Men i øvrigt er jeg enig med Turbodiesel i, at det er langt mere holdbart at løse det her uden stoffer. Hvis du har tænkt dig at fortsætte med at læse, bliver du nødt til at kunne koncentrere dig om det uden stoffer.

-Jimmy Carter

Medlem

Hej igen og tak for alle svarene.

Om man bruger et RC i byen hvor man redoserer x antal gange eller om man bruger det, når man har brug for det vel og mærke, til study aid, ser jeg IMO ikke den store forskel i.
Med det sagt synes jeg det meditation lyder meget interessant og vil selvfølgelig på længere sigt, være væsentligt bedre for mig, end diverse RC.

Desværre har jeg ingen kontakter til andet end RC's så, methylphenidat og dextroamfetamin er ude af billedet - for nu.

Og for lige at få det på plads, så er det ikke hensigten at jeg ville bruge et koncentrationsfremmende stof regelmæssigt, men kun i enkelte tilfælde, som den seks timers eksamen jeg skal til om en måneds tid eksempelvis.

Jeg har halvandet år tilbage af min min uddannelse, så det kommer under alle omstændigheder ikke til at være et vedvarende forbrug.

Jeg er bare så træt af, at jeg med nød og næppe, lige akkurat kan slæbe mig over bestå grænsen, når jeg ved jeg kan så meget bedre.

Men tak for hjælpen!

Medlem

Lige ekstra info, så dyrker jeg styrketræning 4 gange om ugen, så motion er der nok af.

Dengang jeg løbetrænede havde jeg også problemer med min koncentration.

Medlem

Swiffa skrev:
Okay tak, har ikke kigget på isopropylphenidate endnu.. Hvordan ville du sætte det op mod Ethylphenidate?
Methylphenidat har jeg desværre ikke adgang til

I bliver i forhold til mange andre, i hvert fald deres beskrivelser, en ret kraftig følelse af eufori. Ikke så meget som Ethylphenidate dog,

Men meget meget rent coke 90+ synes jeg også giver en helt anden eufori. På dårlig coke kan jeg OVERHOVEDET ikke koncentrere mig, det kan jeg på de gode, indtil det altid ender med man tager for meget :P Det er ikke pænt gjort og ikke overholder ikke videnskabelige præmisser, man jeg gav han en ret stor streg isopropylphenidate, han troede det var coke af æg-kvalitet indtil jeg fortalte ham det. Han endte med at tage mere af det til festen om aftenen end af de 10 gram æg vi deltes om (ud for øjenvurdering havde han nok ikke engang taget halvdelen af coken, og det var godt imo) Kort sagt, jeg bruger det, men har svært ved at finde det punkt for en koncentration forsvinder of euforien og dampen tager over,

Men første opsumering [isopropylphenidate] der er ingen tvivl om det kan benyttes, men bliver man for euforisk kan det have negativ effekt, Men isopropylphenidate var en af de ting de gjorde ulovlige i UK den 10 april

3F-Phenmetrazine / 3-FPM derimod synes jeg er VIRKELIGT stimulerende uden den meget store eufori. Dette har jeg benyttet mig det sidste stykke tid,

Og så har vi 3F-Phenmetrazine eller 3FPM bestiller det altid i 10 mg pellets, det giver mig et dejligt moodliftt og kan holde fokus i 3-6 timer uden at redosere. For det meste har jeg bare delt en pellet og har en 5 med min ind skulle det blive nødvendigt.

Men nu til mit ALL-TIME FAVORIT STUDY DRUCK
Dolol når man har lav tolrence
Derefter OxtContin (uden at tygge den over og øfelægge depot effekt)
Metadon lige så - det giver bare UALMINDELIG hård mave selvom man er vant til morfin, fentanyl, oc osv.

Morfin kan påvirke din kognition de første par gange fordi de bliver slask og euforisk. S+ vned jer lige så stille til det 3 personer, hvor den ikke tager noget bare for en sikkersskuld, hvis der sker.
Jeg har prøvet der hjeme med fentanyl (det var sp godt nok IV og ikke plaster) og ketogan, som simpelthen bliver for eurofisk (ketogan er jo nærmest kun lovligt de scandinaviske lande fordi de SÅ euforisk). Men det har en utroligt effektiv bivirkning det afslapper den bløfe muskultar i lever, nyre og penis så stenen lettere kan passere,

ADVARSEL
Npr jeg så har nævnt de opiater, som mine favorit study aids. Så endte det altså og med fysisk og psykisk afhængihed fra 3g til min hacelor. Først den sommer lykkedes det mig at stoppe, ment ikke 100%, jeg har stadig svært ved det når jeg går igang med en stor oggave. Skulle jeg ikke lise spise 40mg ocycontin og en røvfuld 3-PFM og så studere de næste 24 timer i træk.

Jeg gør det endnu, jeg var på det til hver eneste eksamen, og mange arbejdsdage, Så lad være, de er så svært at skille af igen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Overvej at skære ned på stivelse og raffineret sukker - samt evt. koffein. Ved det lyder lidt bagvendt, men når kroppen og hjernen vænner sig til energi fra mere "langtidsholdbare" energikilder, så er tankerne også lettere at tøjle.

Medlem

Snoezel skrev:
Overvej at skære ned på stivelse og raffineret sukker - samt evt. koffein. Ved det lyder lidt bagvendt, men når kroppen og hjernen vænner sig til energi fra mere "langtidsholdbare" energikilder, så er tankerne også lettere at tøjle.

Hvis jeg når ned at træne inden jeg skal på uni, er jeg også langt bedre til at fokusere og holde koncentration i længere tid.

Før man gør alt det lort her mod sin krop, håber jeg man har optimeret alt andet.

Sund kost
Godt søvn
Motion
Meditation eller alenetid til at klare tankerne (og nej det er ikke noget new age-pis, det er bevist at det gavner)
Tag mange små pauser gennem Jeres arbejdsdag (Afbryd ikke at løse en ligning for lige at tjekke facebook, hold pauserne bår opgaven er færdigjort)
osv
osv
osv

Junior medlem

Hejsa, jeg skal selv til eksamen nu her. Jeg har også problemer med at holde fokus, og bliver nemt forstyrret!
Jeg tog til en terminsprøve ½ 10mg (altså 5 mg) Motiron 40 minutter før terminsprøven og det virker suverænt for mig!

Efter ca 2-2½ time tog jeg en halv mere og arbejdede rigtig godt.

Selv skal jeg have hørt lægen om det er muligt han kan udskrive det- så jeg ikke bliver smidt ud hvis sensor spotter det ;)
For de her drugs kan ordineres mod koncentrationabesværd, eller ADD- Ikke kun ADHD

Link til netdoktor.dk/Motiron
http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... d3236.html

Dedikeret medlem

Med fare for at være "that guy", så er reel interesse for det man laver bedre end et hvert study-drug. Hvis man er i gang med en videregående uddannelse og study-drugs er nødvendige for at præstere, skulle man måske revidere hvorvidt man har fundet ens rette plads.

Pæne karakterer er jo fint, men hvis du ikke kan præstere efter dem - uden at være tvunget til at tage medikamenter - hjælper det jo lige vidt. Du kan godt have et to-cifret snit og stadig være bundskraberen i phD gruppen eller være den ansatte i firmaet med bedste papirer og mindst brugbarhed. Meget let.

Mit råd til studerende ville være at bruge studietiden på studier og bekymre sig mere om deres faglige forståelse end deres evne til at klare eksamener til et 12-tal. Det er træls at måtte bruge hele weekenden på at forstå en-eller-anden pathway, syntese, udrede en ligning eller hvad man nu beskæftiger sig med, men det ér den bedste måde og alle der vil, kan gøre det. Det er lysten der driver værket.

.. Beklager det semi-OT holdnings-fyldte indlæg, Imp har også allerede pointeret det samme, men for pokker hvor jeg synes det er værd at understrege.

Medlem

Randomname skrev:
Med fare for at være "that guy", så er reel interesse for det man laver bedre end et hvert study-drug. Hvis man er i gang med en videregående uddannelse og study-drugs er nødvendige for at præstere, skulle man måske revidere hvorvidt man har fundet ens rette plads.

Pæne karakterer er jo fint, men hvis du ikke kan præstere efter dem - uden at være tvunget til at tage medikamenter - hjælper det jo lige vidt. Du kan godt have et to-cifret snit og stadig være bundskraberen i phD gruppen eller være den ansatte i firmaet med bedste papirer og mindst brugbarhed. Meget let.

Mit råd til studerende ville være at bruge studietiden på studier og bekymre sig mere om deres faglige forståelse end deres evne til at klare eksamener til et 12-tal. Det er træls at måtte bruge hele weekenden på at forstå en-eller-anden pathway, syntese, udrede en ligning eller hvad man nu beskæftiger sig med, men det ér den bedste måde og alle der vil, kan gøre det. Det er lysten der driver værket.

.. Beklager det semi-OT holdnings-fyldte indlæg, Imp har også allerede pointeret det samme, men for pokker hvor jeg synes det er værd at understrege.

Så Tour de France ryttere der bruer doping skulle vurdere, hvorvidt de virkelig skulle have en karriere inden for cykling?

Eller bodybuildere (profesionelle) skulle overveje noget andet fordi de bruger steroider?

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men at forbedre sin præstationsevne kemisk foregår OVERALT. Så det er klart det smitter af på studerende. Det er bare sådan samfundet er i dag. Hvis der findes kemikalier, der kan forbedre ens præstation uanset i hvilken situation vi snakker, vil der altid være folk der bruger dem.

Selv videnskaben forsøger konstant at forbedre, hvad homo sapiens er i stand til. Med den genforskning vi har i dag, er det ikke utænkeligt at der om fx. 1000 er en "ny" homo sapiens, som er stærkere, klogere, sundere et cetera end i dag.

Ikke at jeg ikke er enig med dig, men den kamp der er tabt for længst :)

Dedikeret medlem

Cepha skrev:
Så Tour de France ryttere der bruer doping skulle vurdere, hvorvidt de virkelig skulle have en karriere inden for cykling?

Eller bodybuildere (profesionelle) skulle overveje noget andet fordi de bruger steroider?

Idrætsudøvere tager vel hovedsageligt doping i desperation for at være blandt de bedste, det virker heller ikke som et godt grundlag. Jeg tror heller ikke at den samme målrettede succes-hunger tjener sig godt i nogen form for videnskab. :)
Cepha skrev:
Jeg kan sagtens følge din tankegang, men at forbedre sin præstationsevne kemisk foregår OVERALT. Så det er klart det smitter af på studerende. Det er bare sådan samfundet er i dag. Hvis der findes kemikalier, der kan forbedre ens præstation uanset i hvilken situation vi snakker, vil der altid være folk der bruger dem.

Selv videnskaben forsøger konstant at forbedre, hvad homo sapiens er i stand til. Med den genforskning vi har i dag, er det ikke utænkeligt at der om fx. 1000 er en "ny" homo sapiens, som er stærkere, klogere, sundere et cetera end i dag.

Ikke at jeg ikke er enig med dig, men den kamp der er tabt for længst :)

Jeg synes ikke at "de andre gør det", er en god grund til at gøre noget.. Men ja, det er jo netop sagens kerne at folk driver hinanden i en selvforstærkende cirkel. Men nootropics er der bare ikke noget specielt solidt fundament at basere på, at der skulle være nogen fordel ved at indtage det - udover subjektive beretninger.

Oh ve, men fremtiden er nu, og her http://link.springer.com/article/10.100 ... 015-0153-5 er et eksempel fra kina på at der er muligt at redigerer i genomet på et humant foster. For på den måde at kunne udvælge grove fænotyper (Sandsynelighed for fx. højde, form, sygdomme osv.)

Helt tilfældigt har SBM skrevet en udmærket blog om netop nootropics, som måske kunne være interessant for andre: https://www.sciencebasedmedicine.org/th ... ootropics/

.. Du har dog nok ret i at kampen er lidt tabt, men damage-control er heller ikke irrelevant. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]