Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 14:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
Hej, min ven er gået hen og blevet gravid for en måneds tid siden, og jeg ved, at hun i næste uge vil komme og bede mig om svampe og/eller syre, som hun er blevet meget glad for. Umiddelbart er min reaktion en løftet pegefinger, men så fandt jeg ud af, at jeg egentlig ikke har så meget at have det i. Jeg ved, at aztekerne (og vist også den moderne lægevidenskab) brugte LSA til at sætte gang i pressevéerne, så på den konto er LSD næppe en god idé, i hvert fald ikke længere hen i graviditeten.

Så det, jeg har tænkt mig at sige til min ven, er, at hun skal holde sig helt fra LSD, som hun alligevel også tog for meget af, lige før hun blev gravid, selvom det næppe vil medføre en spontan abort. Men alene tanken om det! Og udover det, og nok mere væsentligt, er hun stadig lidt af en rookie, og det er vel heller ikke så smart at messe for meget alle de hormoner osv. der bliver produceret og interagerer i hendes gravide krop (som I nok kan høre, er jeg ikke ligefrem ekspert på området). :stupid:

Men hvad med psilocybin? Lad mig citere fra Timothy Learys rapport om første gang, han tog svampe:

"Ruth Dettering was eager to eat, but she was pregnant. She had been a nurse and I was glad she was going to be out of trance." Men det var, fordi Leary var bange for, at hele banden ville blive alvorligt forgiftet. Man hører desværre ikke, hvorfor den gravide ekssygeplejerske valgte trippet fra, men hun havde jo været sygeplejerske, så ...

Omvendt beskriver Bret Blosser mazatekernes tilgang til børn og svampe således:

"In the anthropological litterature, it is often reported that healing expertise is transmitted from grandparents to grandchildren. This makes particular sense in the case of mushroom-based healing. The healer's extended family gathers for the ceremonies of the mushroom season. The transformations of the mushroom reach the child prenatally when its mother attends a ceremony. The mushrooms also sweep through a child too young to partake, but old enough to attend. Around the age of five a child may be given a mushroom to eat. Then it is allowed to dream in its mother's arms as songs go on through the night. To kids who grow up attending these ceremonies, mushroom spaces are a familiar part of their neighborhood. The children in healers' families thus begin their training before they are born and continue training as they participate in family life."

Mht. psilocybin er min holdning, som følger: De mazatekiske healeres praksis med at give gravide og småbørn svampe er en velkendt, anerkendt og ældgammel tradition, så der er næppe noget fysiologisk farligt ved det. Og da de her folk, ved hvad de gør, er der nok heller den store risiko for bad trip-freak outs. Men disse healere har 100% styr på, hvad de gør, og det har min ven altså ikke. Og heller ikke mig, for den sags skyld. Så derfor vil jeg også fraråde svampe, selvom det sandsynligvis ikke vil have fatale konsekvenser. Fx ville et enkelt trip på ½-1 g. tørrede P. Cubensis sikkert være cool nok, men alligevel: Better safe than sorry. Min sidste indvending er et moralsk princip, som de fleste moderne, vestlige psykonauter anerkender: Man må ikke give entheogener til væsner, som ikke har mulighed for at nægte, eller som ikke fatter konsekvenserne heraf, herunder fostre og børn. Det gør man så i d. 4. verden, og som sagt har de en hel kultur og rig tradition for denne praksis, der ikke lader til at skade hverken fostre eller børn. Men Udkantsdanmark er ikke d. 4. verden (eller er det?! :P ), og vi i den vestlige verden er kun famlende ved at opbygge vores egne entheogene praksisser. Så derfor synes jeg ikke, det er moralsk forsvarligt at trippe, når man er gravid, og ikke samtidig er mazatekerinde.

Any thoughts?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: BONBONLAND
Hvis min dame var gravid, så sku hun ik suge så meget som en smøg !

Udover det, så ved jeg hatfis om det kan skade, men mener bare al form for drugs og alkohol er no go når man er gravid !

Medlem
Brugeravatar

Jo, hvis det bare er for kicks. Men hvad hvis det er medicin? Og hvad ér i det hele taget "medicin"?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg havde nægtet at give hende noget som helst. Tænk hvis der er noget i vejen med ungen når den kommer. Jeg ville ikke kunne lade være med at bebrejde mig selv for at hooke hende op med drugs. Så hellere en sur mor der mener jeg er en hykler end et skadet barn der har problemer resten af livet.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem
Brugeravatar

Som sagt tror jeg ikke, at et evt. problem vil være af fysiologisk karakter, jvf. Blosser, men jeg vil alligevel fraråde det. Dog ville det være fedest, hvis jeg kunne overbevise hende om fornuften i det, i stedet for at flat out nægte at give hende noget, hvilket jeg i sidste ende selvf. kan blive nødt til.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
...

Senest rettet af Freidrich Gauss 14 jul 2018 08:48, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Big Jake skrev:
Jo, hvis det bare er for kicks. Men hvad hvis det er medicin? Og hvad ér i det hele taget "medicin"?

God pointe. Jeg ville dog nok undlade at træffe vurderinger ud fra hvad mazatekerne gjorde, eller hvorfor hvis kone fravalgte et trip. Sygeplejerske eller ej, har hun jo ikke haft nogen form for kvalifikation til at vurderer bivirkningerne af et stof der var godt og vel ukendt for videnskaben. Man kunne jo spekulere, at dette også var grunden til at hun fravalgte det.

Jeg tror ikke der er nogen positiv effekt overhovedet, ved at indtage svampe som gravid eller at give et barn svampe. Husk også på, at en spirituel beretning om hvordan stammen brugte svampe, ikke inkluderer informationer om fx raten af spontane aborter, antallet af mentalt hæmmede børn eller andre negative effekter. Hvordan det skulle være fornuftigt på nogen måde, at indtage et stof uden anden grund end for sjov, som man ikke ved om skader ens barn - og best-case scenario er, at det ikke yder nogen skade.. Hvorfor så overhovedet gøre det, og hvordan ville hele trippet ikke gå med at undre sig over, hvad effekten på ens foster er..

Psilocin er et stof der påvirker receptorer i det meste af CNS, hvordan det kan være godt at stimulere dem på en unaturlig måde i ~6 timer i en organisme i udvikling, kan jeg ikke se.

Medlem
Brugeravatar

Randomname skrev:
Big Jake skrev:

God pointe. Jeg ville dog nok undlade at træffe vurderinger ud fra hvad mazatekerne gjorde, eller hvorfor hvis kone fravalgte et trip.
Citat:
Sygeplejerske eller ej, har hun jo ikke haft nogen form for kvalifikation til at vurderer bivirkningerne af et stof der var godt og vel ukendt for videnskaben. Man kunne jo spekulere, at dette også var grunden til at hun fravalgte det.

Ja, det er selvf. rigtig nok - tænkte jeg ikke lige over. :|

Jeg tror ikke der er nogen positiv effekt overhovedet, ved at indtage svampe som gravid eller at give et barn svampe.
Citat:
Husk også på, at en spirituel beretning om hvordan stammen brugte svampe, ikke inkluderer informationer om fx raten af spontane aborter, antallet af mentalt hæmmede børn eller andre negative effekter.

Nu står der jo: "In the anthropological litterature ...", som klart ville indeholde referencer til de negative effekter, som du nævner, hvis det ellers er en redelig forsker.

Hvordan det skulle være fornuftigt på nogen måde, at indtage et stof uden anden grund end for sjov, som man ikke ved om skader ens barn - og best-case scenario er, at det ikke yder nogen skade..
Citat:
Hvorfor så overhovedet gøre det, og hvordan ville hele trippet ikke gå med at undre sig over, hvad effekten på ens foster er..
Citat:

Ja, det tænkte jeg faktisk også kunne være en fare.

Citat:
Psilocin er et stof der påvirker receptorer i det meste af CNS, hvordan det kan være godt at stimulere dem på en unaturlig måde i ~6 timer i en organisme i udvikling, kan jeg ikke se.

Næ, måske ikke umiddelbart, og vi vil heller ikke blive klogere, så længe det er et forbudt forskningsområde.

I øvrigt er det heller ikke stensikkert, at min ven vil tage noget. Forhåbentlig har hun helt andre ting at tænke på, og vil måske bare sælge det videre.

Dedikeret medlem

Der vil ikke være nogen negative effekter nedskrevet, fordi de ikke har haft nogen mulighed for det. De har ikke statistisk noteret alle disse ting, som vi gør i dag. De ville aldrig vide, hvis 3 % flere af deres fødsler var kognitivt hæmmede børn, end for resten af verden. Der er ikke noget at sammenligne med, og ingen systematisk opsamling af data at få den statistik fra.
Så det er ikke nødvendigvis antropologen der er dårlig, selvom det da også er en mulighed - vedkommende er da menneske - men derimod urfolket selv, der ikke nødvendigvis har haft noget begreb om den slags små statistiske ændringer.

Du har ret i, at vi ikke bliver klogere uden forskning, men vi bliver heller ikke klogere af, at din veninde tripper. :)

Jeg håber du har ret i, at hun ikke tager dem. Det er trods alt kun 9 mdr at vente.

Medlem
Brugeravatar

Ja, og ni måneder er alligevel en passende pause mellem trips, synes jeg. Jeg skal nok få hende overbevist om at vente, hvis det altså overhovedet bliver nødvendigt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Hvis din veninde ikke kan vente ni måneder pga. graviditet, bør hun få udført en abort øjeblikkeligt :roll:

Dedikeret medlem

er spørgsmålet ikke nærmere: om man bør trippe mens man er gravid?
IMO nej det bør man da ikke.. er det ikke ren logik? -eller er der noget jeg overser?

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Hej. Jeg søgte hurtigt nettet, og fandt ud af, at der ikke er lavet undersøgelser omkring psilocybin og graviditet. LSD er der lavet nogle dyreforsøg, ved mus er der ingen defekter observeret på fosteret, men ved hamstre var der tilfælde af misformede lemmer. Alle råd vi kan komme med er et skud i tågen. Jeg ville hvert fald ikke tage chancen og spille russisk roulette med mit kommende barns liv.
Vil gerne sende dig link til nogle artikler. Hvis du har brug for dem til overtalelse så send PM.

God dag :)

Medlem
Brugeravatar

Tak for jeres input, allesammen. Vi er vist enige om, at det ikke er en god idé, men jeg var også bare generelt nysgerrig, fordi der ikke er forsket så meget i emnet, bortset fra antropologer. Jeg tror nu ikke, der bliver nogle problemer, men jeg skal nok holde jer updated, når jeg har mødt hende i weekenden. Peace out.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Hvor er det sindssygt at hun ikke kan vente 9 måndeder.
Hun skulle ikke have lov at få det barn, hvis hun ikke kan holde sig fra fucking LSD i 9 måneder.

Kald mig ignorant, whatever.. det er fandme for langt ude.

Dedikeret medlem

I stedet for al denne snak, gjorde jeg mig ulejlighed og finde information om, hvordan sundhedsstyrelsen forholder sig til rusmidler ifbm graviditet. Således er der et mere definitivt svar, hvis nogen senere søger tråden. Det bliver desværre lidt kort, da PDF'en hvorfra oplysningerne kommer er kopi beskyttet og jeg ikke har konverteringsværktøj ved hånden.
Den fulde PDF kan hentes via adressen " sundhedsstyrelsen.dk/media/16909695B392490D84179D58EC2230EC.ashx " (copy / paste)

Titlen er "Omsorg for gravide og småbørnsfamilier med rusmiddelproblemer - Familieambulatoriets interventionsmodel" fra 2005.

Citat:
LSD, Psilocybin, Mescalin og Fencyclidin

Disse rusmidlers indvirkning på fosterudviklingen, graviditets- og fødselsforløb, det nyfødte barn og for barnets videre udvikling er ukendt, hvorfor brug af disse rusmidler i graviditeten må frafrådes.

Yderligere omkring cannabis:
Citat:
Cannabis passerer moderkagen og opkoncentreres i fostret på grund af en lang halveringstid i organismen. Stoffet passerer tillige let fra blodbanen til hjernen. Flere undersøgelser har vist sammenhæng med lav fødselsvægt og for tidlig fødsel, mens andre undersøgelser ikke har kunne påvise denne sammenhæng. En dansk undersøgelse af 84 cannabiseksponerede børn viste, at børnen vejede 150 g mindre, var 1,2 cm kortere og havde et hovedomfang på 0,2 cm mindre end kontrolgruppen uden cannabiseksponering. Undersøgelsen viste tillige, at brug af cannabis i graviditeten er markør for dårlige sociale kår samt for øget forbrug af tobak, alkohol og andre rusmidler. Nogle undersøgelser har vist tegn på neuropsykologisk påvirkning af børnene med påvirkning af søvn, gråd og kognitive funktioner. Tillige har en undersøgelse vist øget risiko for leukæmi i barnealder. Cannabis har en forstærkende effekt på alkohols forsterskadende virkning.

Medlem
Brugeravatar

Tja, definitivt og definitivt - det gjorde os jo hverken klogere eller mere forsigtige ...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tænk mere på de psykologiske (og potentielt fysiske) skader det ville kunne give en nybegynder at få noia over om barnet har taget skade midt i trippet! If in doubt then don't!

Medlem
Brugeravatar

Ja, det var randomname også inde på tidligere. Men det kunne vel også, helt hypotetisk og uden nogen form for min opbakning, blive et virkeligt smukt trip. Just sayin'. Men der er jo, som mange herinde inkl. mig selv har sagt, adskillige grunde til ikke at presse citronen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere around Barstow
Jeg skal ikke dømme din veninde men jeg er spændt på hvis hun knap nok kan lade være imens hun er gravid hvor længe der så går når hun har født før hun gør det... Tror ikke hun vil gøre sit barn ondt bevidst men jeg tror sgu ikke man kan tage vare på et barn når man tripper...

Fuck narko og hash
Når man har kondi på glas

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]