Hej, min ven er gået hen og blevet gravid for en måneds tid siden, og jeg ved, at hun i næste uge vil komme og bede mig om svampe og/eller syre, som hun er blevet meget glad for. Umiddelbart er min reaktion en løftet pegefinger, men så fandt jeg ud af, at jeg egentlig ikke har så meget at have det i. Jeg ved, at aztekerne (og vist også den moderne lægevidenskab) brugte LSA til at sætte gang i pressevéerne, så på den konto er LSD næppe en god idé, i hvert fald ikke længere hen i graviditeten.
Så det, jeg har tænkt mig at sige til min ven, er, at hun skal holde sig helt fra LSD, som hun alligevel også tog for meget af, lige før hun blev gravid, selvom det næppe vil medføre en spontan abort. Men alene tanken om det! Og udover det, og nok mere væsentligt, er hun stadig lidt af en rookie, og det er vel heller ikke så smart at messe for meget alle de hormoner osv. der bliver produceret og interagerer i hendes gravide krop (som I nok kan høre, er jeg ikke ligefrem ekspert på området).
Men hvad med psilocybin? Lad mig citere fra Timothy Learys rapport om første gang, han tog svampe:
"Ruth Dettering was eager to eat, but she was pregnant. She had been a nurse and I was glad she was going to be out of trance." Men det var, fordi Leary var bange for, at hele banden ville blive alvorligt forgiftet. Man hører desværre ikke, hvorfor den gravide ekssygeplejerske valgte trippet fra, men hun havde jo været sygeplejerske, så ...
Omvendt beskriver Bret Blosser mazatekernes tilgang til børn og svampe således:
"In the anthropological litterature, it is often reported that healing expertise is transmitted from grandparents to grandchildren. This makes particular sense in the case of mushroom-based healing. The healer's extended family gathers for the ceremonies of the mushroom season. The transformations of the mushroom reach the child prenatally when its mother attends a ceremony. The mushrooms also sweep through a child too young to partake, but old enough to attend. Around the age of five a child may be given a mushroom to eat. Then it is allowed to dream in its mother's arms as songs go on through the night. To kids who grow up attending these ceremonies, mushroom spaces are a familiar part of their neighborhood. The children in healers' families thus begin their training before they are born and continue training as they participate in family life."
Mht. psilocybin er min holdning, som følger: De mazatekiske healeres praksis med at give gravide og småbørn svampe er en velkendt, anerkendt og ældgammel tradition, så der er næppe noget fysiologisk farligt ved det. Og da de her folk, ved hvad de gør, er der nok heller den store risiko for bad trip-freak outs. Men disse healere har 100% styr på, hvad de gør, og det har min ven altså ikke. Og heller ikke mig, for den sags skyld. Så derfor vil jeg også fraråde svampe, selvom det sandsynligvis ikke vil have fatale konsekvenser. Fx ville et enkelt trip på ½-1 g. tørrede P. Cubensis sikkert være cool nok, men alligevel: Better safe than sorry. Min sidste indvending er et moralsk princip, som de fleste moderne, vestlige psykonauter anerkender: Man må ikke give entheogener til væsner, som ikke har mulighed for at nægte, eller som ikke fatter konsekvenserne heraf, herunder fostre og børn. Det gør man så i d. 4. verden, og som sagt har de en hel kultur og rig tradition for denne praksis, der ikke lader til at skade hverken fostre eller børn. Men Udkantsdanmark er ikke d. 4. verden (eller er det?!

), og vi i den vestlige verden er kun famlende ved at opbygge vores egne entheogene praksisser. Så derfor synes jeg ikke, det er moralsk forsvarligt at trippe, når man er gravid, og ikke samtidig er mazatekerinde.
Any thoughts?