At metamfetamin ikke er et udbredt stof i Danmark, har jeg lidt en idé om, også har noget at gøre med vores kultur/drukkultur. Så vidt jeg har forstået, har meth en meget kraftig og alt-dominerende effekt, som i høje doser kan være så kraftig, at man ikke kan sove eller finde ro i dagevis.
Det passer ganske enkelt ikke så godt ind i de fleste danskeres liv, da de fleste af os er beskæftiget med noget i hverdagen, og jeg kan forestille mig, at en lang meth-rus meget hurtigt kan gå hen og ødelægge en stabil hverdag.
Så er der også vores drukkultur. Kokain har jo som de fleste af os ved, en "god" synergi effekt med alkohol. En fredagstur i byen med øl og coke, er noget mange godt kan lide, og så virker coke jo som bekendt i meget kortere tid. Så der er god mulighed for faktisk at få en smule søvn, hvis man stopper festen i god nok tid. Det gør selvfølgelig også, at de fleste lige kan klare den kommende uge lidt bedre, fordi at man simpelthen ikke er blæst i lige så lang tid. Dette må ikke forstås som, at jeg taler for brug af kokain, det er lang fra et stof jeg vil anbefale, eller et stof jeg bryder mig om for den sags skyld - Jeg har personligt haft store problemer med at kontrollere det. Når man først begynder at tage det et par gange på sine drukture, kan man meget hurtigt sidde i saksen, og lige pludseligt er det ikke sjovt at drikke med vennerne på samme måde, uden at man har en pose coke med til turen. Min erfaring er også, at jo mere man bruger kokain, jo værre bliver de psykiske tømmermænd. Det er som om, at ens dopamin balance bliver mere og mere ustabil, og det er ualmindeligt svært at præstere/være motiveret/engageret ift. arbejde, skole eller lignende, når man er mærket af dem de efterfølgende dage.
Nå tilbage til emnet.
Metamfetamin passer (efter min opfattelse) bedre ind i miljøer, hvor arbejdsløsheden er høj, og hvor mange ikke har noget at stå op til daglig basis. Man ser de fleste "epidemier" steder hvor førnævnte er tilfældet. Steder som Fresno i Californien, hvor kriminalitet og arbejdsløshed er noget af det højeste i hele USA, er det efterhånden blevet en del af kulturen at tage meth. Børn helt ned til 11 års alderen tager det sammen med deres forældre osv. Noget som kan virke vildt skræmmende og fuldstændig vanvittig uetisk fra vores perspektiv. I Nordkorea producerer man stoffet i høj grad, og staten sørger for (eller gør intet for at forhindre) at det bliver spredt ud til befolkningen, som jo i forvejen lider ekstremt under sult, sygdomme og diktaturen generelt. Folk bruger det eftersignede til alt lige fra smerter til sulten grundet den manglende føde i landet, og i det hele taget for at kunne holde ud at være i live i dette ubegribelige dårligt fungerende land, og så skulle et gram eftersignede koste mindre end et fattigt måltid mad!
Meth ér faktisk til at skaffe herhjemme, hvis man kender de rette. Personligt ville jeg også kunne skaffe det, men stoffet er alt for kraftigt ti, at jeg nogensinde ville gide at prøve det.