tres9 skrev:
Det sikre ved Tor er jo, at når du laver en efterspørgsel bliver pakken sendt rundt mellem forskellige lokationer før den rammer det endelige, det samme når du modtager pakker. Det ville svare til at der sad en masse computere på forskellige lokationer og sendte samme pakke samme sted hen. Det er derfor det er rigtig svært, at vide hvem fanden der her sendt hvilken pakke.
Det er lidt svært at sidde og forklare, ville gerne kunne give jer nogle billeder der illustrere det, men sidder på telefonen. - men der er mange tegner der illustrere dette.
Hvis man kunne se en pakke forsendelse på Tor netværket ville det svare til svare til at sende en pakke til Kina fra Danmark i virkeligheden, men før den endte i Kina holdet den nød stop i nogle lande undervejs før den nåede Kina.
I og for sig ville jeg sige at det er sikkert nok i sig selv. Men selvfølgelig kunne de forskellige efterretningstjenester godt kunne spore dig hvis de virkelig ville. Så en vpn ville da gøre underværker, det er da klart. En nødvendighed vil jeg bare ikke sige at det er.

For at tilføje til din postpakke metafor, vil det når du bruger TOR svare til at du ligger din pakke ned i 3 (eller flere) pengeskabe hvert med adressen til næste lokation, og at hver lokation så kun havde nøglen til at åbne det ene pengeskab, så ingen kan se hele ruten, men kun forgående og næste stop. Det er lidt ligesom et løg, også derfor TOR står for "The Onion Router"..
Men så var det vidst noget med at et eller andet amerikansk regerings bereau ejede en god portion af de her servere som sender din data rundt, så de nogen gange fik fat i start og slut lokationerne, men hvis nok ikke indholdet som stadig var krypteret.
Tag i forbehold at det er længe siden jeg lavede en fremlæggelse om skidtet, og jeg er godt basket!