Alakazam skrev:
Når jeg mente at sygeliggøre sig mente jeg at selv hvis man får en diagnose/konstateret lidelse så skal man for så vidt muligt prøve at ikke lade det blive til ens identitet

Der er jeg så helt enig.

Gorilla skrev:
Nu skriver du 'lidelser'. Det lyder som om, du har en viden på området. Er det din erfaring at folk med disse lidelser kan lære at tackle sig selv, sådan at deres personlighedsforstyrrelse ikke længere er en lidelse, men noget de trives og lever lykkeligt med? Jeg spørger bare af interesse. Jeg synes emnet er super interessant.
Tja, det har vel bare været en interesse, og så har jeg kendt folk med faglig baggrund i både psykiatrien og psykoterapi og kendt flere med diverse sindslidelser og 'sygdomme'.

Det er meget individuelt hvor meget folk med personlighedsforstyrrelser får ud af terapi. Det har meget at gøre med hvor 'alvorlig' eller hvor udpræget ens personlighedsforstyrrelse er, og hvornår det er blevet opdaget og behandlet. Men i mange tilfælde kan det hjælpe til, at man får en mere hensigtsmæssig adfærd og kan leve velfungerende. Men personlighedsforstyrrelser er netop persontræk, der er dybt forankret i personligheden og har været en del af personen siden ungdommen, så det kræver lange og intense terapiforløb, der kan være flere år. Men folk kan godt lære at leve med deres personlighedsforstyrrelse. F.eks. lever rigtig mange psykopater som socialt velfungerende og uden at skade andre mennesker. Dog vil den altid være med til at farve ens person.