Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 17:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Borderline.
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
..

Senest rettet af Freidrich Gauss 12 jul 2018 17:16, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere around Barstow
Jeg har ingen erfaring med det vil bare sige pas på ikke at sygeliggør dig selv og prøv at nyd den person du er at du har borderline behøver ikke gøre dig til en dårlig person.
Tror din beslutning om at være clean er rigtig sund for dit sind! Super flot at du har kunnet holde det så længe!

Fuck narko og hash
Når man har kondi på glas

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Ja, sikke en ven at pådutte dig en personlighedsforstyrrelse, når det ikke er det, han er uddannet til :roll:
Hvis du mistænker dig selv for at have borderline, synes jeg, at du straks bør tilkalde din læge, så du kan få en udredning på psykiatrisk skadestue.

Venlig hilsen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Jeg er forøvrigt borderline, psykopat, skizoid og narcissistisk ifølge netpsykiater.dk

Måske er der noget om snakken, men pas nu på at du ikke sygeliggøre dig selv, som Alakhazam nævner. Det kunne meget vel udvikle sig til noget angst, hvor du pludselig føler, at der er alt muligt galt oppe i dit hoved.

Senest rettet af Hindbaerroulade 13 okt 2015 21:44, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

...

Senest rettet af Freidrich Gauss 12 jul 2018 17:17, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

...-

Senest rettet af Freidrich Gauss 12 jul 2018 17:17, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Geografisk sted: Vatikanstaten
Tror de fleste lever op til en masse kriterier om psykiske sygdomme, men sjældent er der egentligt noget i galt, men derimod et ønske om at man kan proppe en vis sygdom på sig selv, så man kan sige: "Puh, nu har jeg endelig fundet ud af at jeg er svært deprimeret", selv om man slet ikke er det

Alt jeg skriver og tidligere har skrevet, er baseret på fantasi, eller mangel derpå, og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger er baseret på opdigtede scenarier, har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
I forhold til at 'sygeliggøre' sig selv:
Jeg synes det er vigtigt at forstå, at personlighedsforstyrrelser ikke er 'psykiske sygdomme', men lidelser. De er ikke medicinerbare. Det er en kategorisering af personligheder, der kraftigt afviger fra normalen og derfor naturligvis skaber problematikker socialt og følelsesmæssigt. Jeg tror på, at få diagnosticeret en mulig personlighedsforstyrrelse kan være meget gavnlig, fordi det skaber fokus omkring de problematikker, der kan opstå i ens liv, og hvordan de tackles. Der kan nemlig være øget risiko for at udvikle lidelser som depression og angst eller blive misbruger. Det kan f.eks. være godt for en skizoid at være i terapi og lære at 'mærke' sine følelser og for en person med borderline kan det også være godt at blive bevidst om sit sinds forsvarsmekanismer og lære at tackle sin impulsivitet.

Synes det lyder som en god idé at få taget den personlighedstest - om ikke andet for at få det be/afkræftet. Og se det som en mulighed for at blive klogere på sig selv og træffe mere bevidste og sundere valg for sig selv.

Naturligvis er det let at læse på netdoktor og se sig selv i alle mulige psykiske lidelser og sygdomme - men ved de reelle tilfælde er der noget mere bag. De fleste kan da nok læse om bipolar og sige 'wow, jeg skifter i perioder fra at være helt oppe og flyve og være super glad til perioder hvor jeg er mere nedtrykt, jeg må være maniodepressiv!'. Men der er forskel på 'livets op og nedture' og det at svinge fra at være vågen flere døgn i træk med en følelse af at være guds udvalgte til at være så langt nede at man kan føle tarmene rådne i ens mave og være på randen til selvmord.
Pointen er, at man skal passe på ikke at sygeliggøre sig selv - men at ægte psykiske lidelser og/eller sygdomme eksisterer, og kræver at man får en eller anden form for behandling.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Som min gamle bedstefar altid sagde "hvis du virkelig gerne vil være syg, så gå til lægen"

http://www.information.dk/465483

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere around Barstow
Når jeg mente at sygeliggøre sig mente jeg at selv hvis man får en diagnose/konstateret lidelse så skal man for så vidt muligt prøve at ikke lade det blive til ens identitet :)

Fuck narko og hash
Når man har kondi på glas

Medlem

Plejadestjerne skrev:
I forhold til at 'sygeliggøre' sig selv:
Jeg synes det er vigtigt at forstå, at personlighedsforstyrrelser ikke er 'psykiske sygdomme', men lidelser. De er ikke medicinerbare. Det er en kategorisering af personligheder, der kraftigt afviger fra normalen og derfor naturligvis skaber problematikker socialt og følelsesmæssigt.

Nu skriver du 'lidelser'. Det lyder som om, du har en viden på området. Er det din erfaring at folk med disse lidelser kan lære at tackle sig selv, sådan at deres personlighedsforstyrrelse ikke længere er en lidelse, men noget de trives og lever lykkeligt med? Jeg spørger bare af interesse. Jeg synes emnet er super interessant.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Alakazam skrev:
Når jeg mente at sygeliggøre sig mente jeg at selv hvis man får en diagnose/konstateret lidelse så skal man for så vidt muligt prøve at ikke lade det blive til ens identitet :)

Der er jeg så helt enig. :)

Gorilla skrev:
Nu skriver du 'lidelser'. Det lyder som om, du har en viden på området. Er det din erfaring at folk med disse lidelser kan lære at tackle sig selv, sådan at deres personlighedsforstyrrelse ikke længere er en lidelse, men noget de trives og lever lykkeligt med? Jeg spørger bare af interesse. Jeg synes emnet er super interessant.

Tja, det har vel bare været en interesse, og så har jeg kendt folk med faglig baggrund i både psykiatrien og psykoterapi og kendt flere med diverse sindslidelser og 'sygdomme'. :)
Det er meget individuelt hvor meget folk med personlighedsforstyrrelser får ud af terapi. Det har meget at gøre med hvor 'alvorlig' eller hvor udpræget ens personlighedsforstyrrelse er, og hvornår det er blevet opdaget og behandlet. Men i mange tilfælde kan det hjælpe til, at man får en mere hensigtsmæssig adfærd og kan leve velfungerende. Men personlighedsforstyrrelser er netop persontræk, der er dybt forankret i personligheden og har været en del af personen siden ungdommen, så det kræver lange og intense terapiforløb, der kan være flere år. Men folk kan godt lære at leve med deres personlighedsforstyrrelse. F.eks. lever rigtig mange psykopater som socialt velfungerende og uden at skade andre mennesker. Dog vil den altid være med til at farve ens person.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]