Ø Tripperen! skrev:
Jeg har lige et spørgsmål til jer der har erfaring med meth.
Jeg har lagt mærke til, at der ikke bliver snakket særlig positivt omkring amf her på psy, men tilgengæld er meth ikke malet helt så sort.
Personligt har jeg kun en erfaring med amf, og må give jer ret, det stof har sgu ikke noget at byde på. Men meth har jeg aldrig prøvet, jeg har simpelten så meget respekt for det, da jeg har hørt de ringeste historier omkring stoffet. Ærligt talt er der intet stoff jeg har mere respekt for, ikke engang opiater. Jeg har vurderet crack og meth som de to mest dirty, helt på linje med heroin hvis ikke værre. Er jeg helt forkert på den? Disse historier har gjort, at jeg aldrig har turde prøvet hverken crack eller meth, dog har jeg heller aldrig fået det tilbudt endnu.
Bevares jeg er ikke en sart sjæl, og jeg kan sikkert håndtere en omgang crack eller meth uden at blive junkie, da andre rigtig afhængighedsdannende stoffer som coke og oxycodone, aldrig har sagt mig noget, og jeg kan sagtens have det liggende i måneder for venner, uden at røre det. Men seriøst har min indstilling været bedre overfor opiater og heroinen end overfor meth. Er det en dobbelt moralsk moral jeg har?
Vh Ø !
Meth er vel hverken værre eller bedre end andre stoffer, der giver en virkning, som man kan blive mere eller mindre afhængig af. Jeg kan selv nogle gange have svært ved at have det liggende, men har omvendt aldrig store mængder i huset af gangen, og når først det er væk, har jeg det fint med det.
At sidestille meth med heroin er selvfølgelig fuldstændig meningsløst. Som du selv også er inde på, er det to helt forskellige stofklasser, der påvirker systemet helt forskelligt og har meget forskellige afhængighedsforløb og abstinenssymptomer. Jeg læser lidt mellem linjerne, at du egentlig godt er klar over det, så jeg synes det er en smule spøjst, når du spørger, om det er et dobbeltmoralsk syn, du har på meth. Ja, gu er det da det

Men det syn udspringer jo af de forforståelser, du nu en gang gennem påvirkning fra nyhedshistorier, personlige beretninger, populærkultur mv. har opbygget omkring det, så jeg kan godt forholde mig til det du skriver.
Dermed ikke sagt at meth er uproblematisk, for der er masser af potentielle faldgruber ved at have et løbende forbrug af meth. Det er bare både unødvendigt og usagligt at afskrive det som tabu, fordi du har en indlejret angst for det. Oplys dig - ligesom du gør med entheogenerne - om stoffets dose-response kurver, (bi-)virkninger osv. (kort sagt Erowid) og gør op med dig selv, om det er noget, du har lyst til at prøve. Der går jo intet af dig, hvis du beslutter, at det bare ikke er noget, du har lyst til at kaste dig ud i, men forhåbentlig kan du gøre noget ved din indlejrede angst for substansen.