Mr. Gone skrev:
Det ér sandt at en dygtig hund ville finde langt det meste. At du ikke blev snuppet har sikkert været pga. en dårlig træner. Det er jo trænerens job at gøre hunden arbejdsklar men det er sgu ikke alle politimænd, der kan finde ud af at træne sådan et kræ.
Du har så ret i det hele som du siger, men igen er der rigtig mange hunde og trænere der ikke er så dygtige (det er min erfaring ihvertfald), derfor er det lidt op og ned med hvem der bliver stoppet, og hvem der slipper igennem.
En dygtig hund kan finde langt det meste ja, men hunden bliver aldrig bedre end dens træner/ejer, og det er der hvor begrænsningen ligger. "Tror jeg"
Jeg kender mennesker der rejser over grænser for at smugle tjald minimum engang om måneden, og de bliver næsten aldrig taget pga. at de pakker hashen så godt, at det er meget svært at finde/lugte.
Jeg tror at igennemsnit for de fleste narkohunde, går der meget mere narko igennem end hvad de fanger. Procent mæssigt på det område er de nok ikke så effektive, som de bliver givet ud for at være. Men i forhold til hvor meget narko der ikke ville blive fundet hvis ikke vi havde narkohunde, er de nok meget effektive:) Dvs. at hundene alligevel finder en masse narko, bare ikke i forhold til hvor meget der går igennem. Det er jo heller ikke hele tiden at hunden gider at arbejde, nej den fjoller også rundt omkring alt muligt andet når den er på arbejde, dvs. at dens koncentration omkring arbejdet ikke er optimal hele tiden, hvilket kan føre til at mennesker går forbi med narko i baggagen uden at hunden opdager det.
Det er min umiddelbare vurdering, at der går temmelig meget narko straight ahead forbi hunden. Men den vurdering bygger kun på egne erfaringer og observationer, og hvordan jeg ser bekendte smugle så ofte uden at de bliver taget. Og jo de bliver taget engang imellem, men det er fandme sjældent i forhold til hvor ofte de smugler.
Udfra de mennesker jeg kender der tit smugler tjald, er der ingen af dem der har fortalt mig, at de er blevet taget pga. hunden, nej det har som oftest været andre grunde til at de blev taget. En blev engang smidt i scanneren, uden at en hund var til stede, uden at han havde givet samtykke, og uden at de havde fundet noget andet på ham. Men han havde så desværre en masse i mavesækken. Men han slap uden fængsel, da politiet ikke havde lov til at tvinge ham i scanneren, uden at have noget der indikerede at han havde slugt noget, og uden at han havde givet samtykke. Så han fik en mild dom, pga politiets sjuskede arbejde.
Men igen dette er bare min umiddelbare vurdering, da jeg aldrig bliver stoppet, selvom jeg altid stinker af tjald, og jeg rejser rimelig meget:)
Dog findes der uden tvivl meget skarpe og dygtige hunde og trænere, jeg tror bare ikke at de er i flertal.
Nå det blev en længere smøre, håber at det er læseligt:)