Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 20:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Deep in your brain
Så skulle der vist også være styr på frugten.. :wink:

Tessalated skrev:
Jeg slog det lige op og det er lidt forskelligt hvad de angiver som den bedste dosis men det virker til at man i hvert fald skal op over de 20 g for at "trippe" men tjek det ud og så må vi håbe på det bedste :)

Og du er sikker på at det ikke er for erfarne med en hvis tolerance?
Jeg læste selv om en der havde taget 7.5 den første gang, 10 den næste gang, og 15 to gange efter det. Han skrev at ham og hans venner badtrippede begge gange på 15 gram, så det tør jeg simpelthen ikke starte ud med :|

Men nu har en sød kvinde, i en Hollands smartshop, foreslået at en god begynderdosis, vel og mærke af de mildeste trøfler, skulle ligge på 10 g. Så det er nok det vi ender med at gå efter. :)
https://www.youtube.com/watch?v=HNUaNNZI294 (1:10)

Psychedelia                   Open Your Mind      
      Psychedelia                   Open Your Mind      

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere around Barstow
Vi behøver jo heller ikke alle være enige så det er cool med mig prøv dig frem og se hvad du bedst kan lide :)

Fuck narko og hash
Når man har kondi på glas

Medlem

Worst case er jo bare at i spiser nogen flere så start i bare med de 7 :)

Jeg vil sige at der ikke er nogen tolerence som sådan, personligt tager jeg det typisk kun en gang hvert halve år og det er over et år siden jeg tog det sidst men selvfølgelig skaber erfaring i sig selv en form for tolerance.

Omkring det med at ha et "bad trip" så er det helt naturligt at man er bekymret for det, særligt første gang hvor man ikke helt ved hvordan det er. Det der sker er typisk at bliver bange og går i panik, jo større dosen er des mere forvirret kan man være og det kan virke selv forstærkende. Det er dog overhovedet ikke endeligt, du kan sagtens vende et "bad trip"ved at tage det roligt, tal om tingene og ta nogen fornuftige beslutninger, skift musik gå et andet sted hen lav noget andet ect.
Det man typisk er bange for er at blive "sindsyg" men det er i virkeligheden dybt godnat, det er klart at et traume kan skubbe dig ud over grænsen hvis du er i risiko gruppen for psykisk sygdom men jeg har aldrig mødt nogen der tog svampe og så blev "sindsyge" men massere som fik depresioner og psykoser, af enten at leve et helt almindeligt liv med de nedturs ting der nu engang sker, røg hash hver dag eller fordi de tog drugs hver weekend.
Hvis du begynder at høre stemmer der siger til dig at du skal skære dit ansigt af vil jeg nærmest sige at svampene gør dig mere i stand til at se det nok ikke er en fornuftig løsning og i stand til at erkende at det nok er bedst at tale med nogen om det før man tager radikale nye beslutninger :) for om noget gør det en bevidst om hvor subjektiv virkeligheden egentlig er.

Du har sikkert hørt om folk som springer ud af viduet eller løber ud og leger blidebuk på motorvejen på hallucinogener, men det er sku ikke bare lige noget der sker, det bunder altid i en eller anden angst reaktion hvor de forsøger at flygte fra det og paniken har taget over, men ud over at ha lavet nogen grundige forberedelser med set og setting så er det bare at huske på det er en midlertidig tilstand.
Jeg har prøvet at ta så meget så jeg nærmest ikke kunne se og hvor jeg var i tvivl om det var en smøg eller en kniv jeg havde i hånden, og så er det sku bare lige at huske på at man er helt fucked, grine af det og ligge den lysende et meter lange cigaret ned på bordet og så bare flyde med det, det er nærmet umuligt at reasonere i den tilstand, kom der en kniv ind på bordet? var cigareten tændt ? ect erkend at du ikke ved det, prøv at løs det så godt du kan men uden at gå i panik, tal med en ven om det, lig dig ned eller forsøg at kravle over til anlægget for at skifte musik. Det vigtigste er bare at du slipper angsten, og det gør du typisk bare ved at tale om det, bare det at sige det højt gør et eller andet ved din hjerne som lader det komme ind et andet sted end der hvor det er en beekymring der bare får lov at vokse. Det skal lige siges at det trip er noget der må svare til 100 g trøfler og bestemt ikke er noget du behøver tænke på som en mulighed ved de lavere doser, men selv i ekstreme tilfælde som det kan man sagtens mærke sin egen bevidsthed, det kan så godt være at man overhovedet ikke kan bruge den men man er stadig klar over at det trods alt kommer til at være normalt igen :)

Junior medlem
Brugeravatar

Dvs, når man tager svampe, glemmer man ikke man har taget det når man bliver ramt `?

Grunden til jeg spørg, er fordi jeg engang har prøvet at ryge Salvia og det var ikke et skræmmende trip jeg fik, mere mystisk og usammenhængende men jeg glemte ihvertfald alt om at jeg havde røget det og at jeg overhovedet eksisterede for real hehhe. Trippet varede måske 5-7 minutter men følte dog jeg havde været væk i en times tid men kan huske trippet og mine visuals rimelig tydeligt selv den dag idag. Derfor har jeg ikke turde at prøve igen med noget psykedelisk da jeg er nervøs for at ende i bad trip og glemme hvorfor jeg overhovedt tripper. Er der risiko for det med svampe ?

Sorry for hijack af tråden

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
ineedmoney91 skrev:
Dvs, når man tager svampe, glemmer man ikke man har taget det når man bliver ramt `?

Grunden til jeg spørg, er fordi jeg engang har prøvet at ryge Salvia og det var ikke et skræmmende trip jeg fik, mere mystisk og usammenhængende men jeg glemte ihvertfald alt om at jeg havde røget det og at jeg overhovedet eksisterede for real hehhe. Trippet varede måske 5-7 minutter men følte dog jeg havde været væk i en times tid men kan huske trippet og mine visuals rimelig tydeligt selv den dag idag. Derfor har jeg ikke turde at prøve igen med noget psykedelisk da jeg er nervøs for at ende i bad trip og glemme hvorfor jeg overhovedt tripper. Er der risiko for det med svampe ?

Sorry for hijack af tråden

Svampe og salvia virker helt forskelligt på det punkt. Du er stadig rimelig meget ved dig selv på svampe. I hvert fald på lavere doser. Så det er ikke fordi du tåger rundt og tror, du ikke er påvirket eller glemmer at have taget dem.

Junior medlem
Brugeravatar

Okay, det kunne være jeg skulle prøve det så :)

Har ikke rigtig nogen venner at gøre det med så det bliver en solo tur når tiden er inde. Og konen er ude! :D

Tak

Medlem
Brugeravatar

En lille update her to måneder senere må da næsten være på sin plads.
Jeg har skrevet en triprapport omkring vores oplevelse, men føler at jeg lige vil ridse nogle af de vigtigste punkter op, til dem der ikke gider at læse 5 siders tekst. :P

Vi endte, som i nok kan regne med, med at tage trøflerne samme dag som de kom hjem. Selvom jeg havde skrevet her at vi ville starte med 7.5 gram, så tog vi en halv pose hver som første dose. Det vil altså sige at vi startede ud med 10 gram hver.
Efter ca. 50 minutter kunne jeg godt begynde at mærke en virkning, men det var, desværre nok, langt fra hvad både jeg og min kammerat havde regnet med. En svag summen i kroppen var alt hvad det blev til, så vi tog hul på en pose mere, og spise først 5, og herefter 5 gram mere. Ca. en time inde i trippet havde vi nu spist 20 gram hver.

Jeg vil ikke sige at jeg ligefrem er skuffet over resultatet af disse trøfler, men jeg vil i hvert fald sige at de ikke gav dét som vi forventede. Det var på dette tidspunkt blevet mørkt og koldt, og selvom jeg selvfølgelig var i en verden af eufori, så trippede hverken jeg eller min kammerat det mindste. Følelsen var som en mild form for MDMA, uden det her kendetegnende energioverskud.

Ikke mindre end kun 3 dage efter, valgte jeg at fortære 20 gram herhjemme. Jeg havde været vågen hele natten, og jeg sad alene på mit værelse et par timer før mine forældre stod op. Da jeg vidste at selve peaket for mine trøfler ikke varede mere end et par timer, regnede jeg ud at jeg lige præcis kunne nå dette før mine forældre stod op, hvorefter jeg kunne lægge mig i min seng og se noget tv. Det endte dog med at være en noget skuffende oplevelse..

Efter at have spist alle 20 gram på een gang, ventede jeg den famøse time før det skulle kicke ind. Jeg holdt løbende små opdateringer på mit badeværelse, hvor jeg stod i måske 5 minutter og kiggede mig selv i spejlet - bare for at se om der skulle være sket noget. Efter en time var mine øjne så store som et par tekopper, men det var desværre også det vildeste der skete lige her. Havde en glad følelse inden i, men da jeg allerede havde taget det en gang før kort forinden, og da jeg var i noget utrygge omgivelser, så fik jeg slet ikke et trip ud af dette.

Det her er det bliver sjovt.. ;)
De sidste 20 gram valgte jeg at tage en uge efter mit sidste mislykkede trip.
Mine forældre var kørt en tur, så jeg så lige et vindue til at have et trip inden de kom hjem nogle timer efter. Jeg vidste, fra de to forrige gange, at jeg ikke ville få nogen vild oplevelse ud af det, men alligevel endte dette med at blive den bedste.

Startede ud med 20gram på een gang. Satte noget STS9 musik på, og jeg vil vove at påstå, at netop dette var med til at gøre hele trippet.
Allerede 30 minutter inde kunne jeg begynde at mærke de første tegn. Fik en let følelse i kroppen, og det begynde at simre inden i mig.
40 minutter inde begynde væggene at trække vejret! Når jeg kiggede rundt var alt i bevægelse, og selv de tomme sodavandsdåser på mit skrivebord, begyndte langsomt at hyperventilere i takt til musikken.

Jeg husker at musikken var begyndt at stige i intensitet. Hvis i er familiære med STS9, så ved i også godt at deres buildups kan være utrolig lange, og at de ofte bliver ved, og ved, og ved, inden de til sidst eksploderer i en ordentlig grød af synths og guitareffekter, der selv ville få Jimi til at sige: "Ej nu må der være en ende!". Og det var under lige præcis sådan et stykke, at jeg langsomt begyndte kun at fokusere på ét punkt. Lige under min computerskærm.
Jeg blev suget tættere og tættere på, og efter måske 3 minutter, så skete eksplosionen..
Jeg var suget så tæt ind på punktet, og jeg nærmest kunne se alle molekylerne i luften. Musikken var ved at nå sit aller højeste punkt og så.. 3..2..1.. Musikken peaker med alt sin kræft og sing magt, og det er her at jeg lukker mine øjne.. Farver som i et kalejdoskop, og 3D figure møder mit syn bag øjenlågene. Der var lange søjler der blev smalle mod midten, og det hele drejede rundt i alle forskellige retninger. Needless to say, så var det noget af en oplevelse!

Der skete andre sjove ting på de par timer jeg trippede her, men det vil jeg næsten gemme til en triprapport på et tidspunkt. I hvert fald så gav trøflerne mig denne ene gang et trip. Et trip som jeg måske havde savnet lidt de sidste par gang.

Junior medlem
Brugeravatar

Fedt du endeligt ramte det peak du søgte! Var det de milde mexicanske der ligger på 2,5 på skalaen ?

Medlem
Brugeravatar

Summer summarum af det hele:
Trøfler er hvad trøfler nu en gang er.

Køber du en portion trøfler, og forventer at få effekter som var det den rigtige vare (læs: svampe), så bliver de skuffet lige meget hvad.
Køber du dem, derimod, som en introduktion til hele den psychedeliske verden, og måske som et springbræt til rigtige svampe, så får du uden tvivl noget du kan tage med dig.

Da jeg oprettede dette forumemne, så var det i bund og grund fordi jeg var en smule bekymret for hele det her psychedeliske aspekt af tingene.
Hvad nu hvis der kommer dæmoner? Hvad nu hvis min ven hopper i havnen? Hvad nu hvis vi dør...
Jeg har dog lært at der absolut intet er at frygte. Hvis man passer på sig selv, og sørger for at holde en bare nogenlunde ideel tankegang til tingene, så sker der sgu ikke noget.
Hvis du, derimod, tager 5g tørrede mexicanske på en kirkegård, midt om natten og helt alene, så er man også lidt selv uden om hvad der kommer med at følger.

Derfor - hold bekymringerne lidt nede når du skal til at bevæge dig ind i den psychedeliske verden. Med styr på set og setting, samt en smule god fornuft i baggagen, så kan det stort set aldrig gå galt. :)

Medlem
Brugeravatar

ineedmoney91 skrev:
Fedt du endeligt ramte det peak du søgte! Var det de milde mexicanske der ligger på 2,5 på skalaen ?

Ingen af mine beskrivelser har at gøre med rigtige svampe. Jeg havde købt 80 gram trøfler, af sorten Atlantis. Det skulle, eftersigende, gerne være de kraftigste du kunne købe på den hjemmeside, men alting er jo relativt.
I forhold til rigtige svampe, så har trøfler ikke en skid på sig. De 20 gram trøfler jeg tog, har nok svaret til 0.75 - 1g tørrede svampe. Men igen, jeg har aldrig prøvet andet, så har lidt svært ved at sammenligne. :)

Junior medlem
Brugeravatar

MindFucker skrev:
ineedmoney91 skrev:

Ingen af mine beskrivelser har at gøre med rigtige svampe. Jeg havde købt 80 gram trøfler, af sorten Atlantis. Det skulle, eftersigende, gerne være de kraftigste du kunne købe på den hjemmeside, men alting er jo relativt.
I forhold til rigtige svampe, så har trøfler ikke en skid på sig. De 20 gram trøfler jeg tog, har nok svaret til 0.75 - 1g tørrede svampe. Men igen, jeg har aldrig prøvet andet, så har lidt svært ved at sammenligne. :)

Er med på det trøfler vi taler om og der forskel på sådan nogle og svampe :)

Det fordi jeg selv overvejer at bestille 15 g hjem og da jeg jo er forholdvis ny og regner med at tage en solo tur, tænkte jeg at det skulle være dem de kalder mexicana som er de mildeste der er. Det har åbenbart deres egen skala der går op til 5 og ka se disse ligger på 2,5. Men nu hvor du nævner Atlantis kunne det måske være et bedre valg. Tanken er at starte med 7 g og se hvad der sker da vi jo reagere forskelligt ;) Er selv 25 og hviler i mig selv. Ka godt lide at filosofere over livet osv, så tror det kunne være en fed oplevelse :wink:

Medlem
Brugeravatar

ineedmoney91 skrev:
Er med på det trøfler vi taler om og der forskel på sådan nogle og svampe :)

Det fordi jeg selv overvejer at bestille 15 g hjem og da jeg jo er forholdvis ny og regner med at tage en solo tur, tænkte jeg at det skulle være dem de kalder mexicana som er de mildeste der er. Det har åbenbart deres egen skala der går op til 5 og ka se disse ligger på 2,5. Men nu hvor du nævner Atlantis kunne det måske være et bedre valg. Tanken er at starte med 7 g og se hvad der sker da vi jo reagere forskelligt ;) Er selv 25 og hviler i mig selv. Ka godt lide at filosofere over livet osv, så tror det kunne være en fed oplevelse :wink:

Oh, du snakker om Za*****! Jeg bestilte ikke selv derinde fra, men fra en anden Hollandsk shop jeg havde haft liggende i gemmerne. De kørte et lidt andet "rangeringsystem" hvor den gik fra 0-5 i visuals.
Mht. dose og så videre, så ville jeg ønske jeg kunne være dig lidt mere behjælpelig. Desværre er jeg selv også en kæmpe rookie på det her område, så vil passe på med at give for mange råd med på vejen.
Det eneste jeg kan sige, er at du skal lade være med at sætte forventningerne alt for højt i vejret. Du skriver at du har taget salvia tidligere, og hvis du forventer at de her trøfler kommer op og bare nærmer sig den effekt, så kommer du til at have noget af en trist oplevelse.
Hvis du, til gengæld, kun er ude på at tilbringe en time eller to i en lidt altered mind-state, så ville jeg sige god for en 15 gram trøfler. Jeg sammenlignede faktisk min sidste oplevelse, med første gang jeg røg hash. Nu har jeg røget så meget, at en hash-skævert ikke var noget særligt mere, og derfor var det fantastisk med et lille afbræk fra dette, og en følelse af at have det "anderledes" igen.

Mit sidste trip bragte faktisk også en hel del flere komplicerede ting med sig. Mange tanker begyndte at flyve rundt i mit hovede, og jeg indså nogle ting jeg måske ikke helt var stolt af. Det skal man også lige være forberedt på, selvom man, som du siger, er afklaret med sig selv.

Jeg vil dog, med min meget begrænsede viden, sige god for at du køber de 15 gram. Hvis du ikke forventer mere end en hyggelig dag derhjemme, så burde det være en helt fin dose. Forventer du salviatrip burde du nok ikke engang overveje at købe flere, men i stedet et helt andet drug.. ;)

Junior medlem
Brugeravatar

MindFucker skrev:
ineedmoney91 skrev:

Oh, du snakker om Za*****! Jeg bestilte ikke selv derinde fra, men fra en anden Hollandsk shop jeg havde haft liggende i gemmerne. De kørte et lidt andet "rangeringsystem" hvor den gik fra 0-5 i visuals.
Mht. dose og så videre, så ville jeg ønske jeg kunne være dig lidt mere behjælpelig. Desværre er jeg selv også en kæmpe rookie på det her område, så vil passe på med at give for mange råd med på vejen.
Det eneste jeg kan sige, er at du skal lade være med at sætte forventningerne alt for højt i vejret. Du skriver at du har taget salvia tidligere, og hvis du forventer at de her trøfler kommer op og bare nærmer sig den effekt, så kommer du til at have noget af en trist oplevelse.
Hvis du, til gengæld, kun er ude på at tilbringe en time eller to i en lidt altered mind-state, så ville jeg sige god for en 15 gram trøfler. Jeg sammenlignede faktisk min sidste oplevelse, med første gang jeg røg hash. Nu har jeg røget så meget, at en hash-skævert ikke var noget særligt mere, og derfor var det fantastisk med et lille afbræk fra dette, og en følelse af at have det "anderledes" igen.

Mit sidste trip bragte faktisk også en hel del flere komplicerede ting med sig. Mange tanker begyndte at flyve rundt i mit hovede, og jeg indså nogle ting jeg måske ikke helt var stolt af. Det skal man også lige være forberedt på, selvom man, som du siger, er afklaret med sig selv.

Jeg vil dog, med min meget begrænsede viden, sige god for at du køber de 15 gram. Hvis du ikke forventer mere end en hyggelig dag derhjemme, så burde det være en helt fin dose. Forventer du salviatrip burde du nok ikke engang overveje at købe flere, men i stedet et helt andet drug.. ;)

Jeps der er dem jeg tænker på :) Men tænker nu at droppe deres milde mexicana på 2,5 og snuppe den stærkeste på 5. Den hedder Utopia. Og så alligevel dele dem med en ven og starte med 5 g hver og hvis det viser sig ikke at være nok efter en times tid, kan man vel bare spise de resterende 2 gram hver der er tilbage. Hvis altså man kan bygge trippet op på den måde.

Er kun glad for du siger det ikke minder om Salvia da jeg ikke syntes Salvia var andet end forvirrende. Hehe. Nu siger du det med mulige komplikationer dagene derefter grundet de dybe virkelighedsændrende tanker man gør sig under trippet. Altså, jeg har altid godt kunne lide at tro på det paranormale. Dvs, aliens, spøgelser, livet efter døden osv. Jeg tror for et eksempel at aliens altid har været her på jorden og endda at nogle af arterne arbejder sammen med amerikansk militær osv. Gad vide om de tanker kan udvikle sig til noget bedre. Eller værré. Når men nu hvor jeg alligevel ender med at trippe med en ven, ude i min have som er fyldt med farver her om nogle måneder, ville jeg da forsøge at være i nuet og koncentrere mig om det jeg ser og oplever med ham, istedet for at sidde i sofaen og filosofere aliens osv :D Selvom vi begge er rookies, er det alligevel rart at høre din mening. Ved godt du kun kan tale for dig selv. Men tænker start med lille dose og så byg trippet op hvis den ønskede effekt ikke er opnået indenfor den første times tid. Hvis altså man kan bygge sådan et trøffel trip op :?: :)

Medlem
Brugeravatar

Lidt sent svar, sorry.. :(

Jeg synes din plan om at starte lavt, og så bygge op hvis ønsket virkning ikke er opnået, lyder som en rigtig god en. Det eneste jeg ville være bange for ved "kun" at tage 7 gram, er at i måske ikke opnår den virkning i har i tankerne.
Som jeg også skrev, så havde jeg gået og hypet mig selv op til det her trip i et godt stykke tid, og den første gang kom ikke engang i nærheden af hvad jeg havde i tankerne. Mit andet, solotrip, kom tættere på hvad jeg ønskede, men trøfler er slet ikke så voldsomme som nogle mennesker får det til at lyde som. Jeg vil i hvert fald gerne møde de folk jeg skrev om, som fik bad-trip ved kun 15 gram Atlantis..

At du er til paranormale ting, og har konspirationsteorier om USA, lyder da kun som en fed ting hehe. Til gengæld skal du ikke være bekymret for om dette bliver bedre eller værre efter trippet. Dét i kommer til at opnå ved jeres trip, er en hyggelig stund, med nogle ekstra smukke farvepaletter, samt en dejlig følelse i krop og sjæl.

Hvis i har tænkt jer at gøre det, hvilket jeg da går ud fra, så vil jeg give jer et meget vigtigt tip; sørg for at have styr på det før i går i gang.
Med dette mener jeg ikke at i skal have styr på viden, men mere styr på hvordan i har tænkt jer at lade det forløbe. En punkt-til-punkt plan er altid skide nedern at have med at gøre, men hvis i bare laver en overordnet plan over jeres dag, er jeg sikker på i får meget mere ud af det.
Hvis du går ind i læser min egen triprapport, så kan du se at vi havde alt andet end styr på det hele. Grundet dårlig planlægning af tiden, plus manglende styr på rekvisitter, endte vi med at rende rundt i flere timer og lede efter en tabt light, i bældragende mørke og med kulde der gik helt ind til benet.. Jeg vil stadig påstå at dette var med til at gøre trippet alt andet end hvad jeg havde forventet.

Men vi klarede det da, og heldigvis fik jeg mit trip et par uger efter. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Det helt iorden mindfucker. At du flere gange nævner for mig at trøfler slet ikke er så voldsomme som man måske kan få indtryk af, af diverse salgsider, beroliger mig. Min tolerance er 0 så jeg starter med de 7 og ser hvad det føre til. Men forventer ikke det vilde, måske en svag følelser så man ved hvor man "står" i forhold til den type trøffel osv. Mht til planlægning skal jeg nok sørge for at ligge dagen til punkt og prikke. Tusind tak for dit input. Jeg vil selvfølgelig lave en rapport herinde efter med min oplevelse. Mht til trip rapporter er det så nogen der kan fortælle mig hvor jeg finder dem her på siden ? Jeg må være blind!

Mvh

Medlem
Brugeravatar

Du virker rigtig fornuftig i dine udtalelser. At du hellere vil tage for lidt end for meget, er noget jeg har stor respekt for. Den eneste grund til at jeg er "bange" på dine vegne for at du får for lidt, er fordi du fortalte at du havde prøvet salvia. For mig er salvia nok et af de sidste trin på stigen, så derfor har jeg det lidt svært med at skulle give råd, hvis du forstår.. :P
Men fedt at du vil tage det som det kommer - det er også den bedste måde at gøre det på!

Triprapporter kan godt være lidt svære at finde herinde, da det har deres eget forumemne. Du kan finde dem ved at gå ud på forsiden, og så scrolle helt ned i bunden af siden.
De er inddelt i 3 kategorier: Syntetiske substanser, Alkaloider/Entheogener, og Andet.
Svampe/trøfler ligger under alkaloider, og deres underemne er Psilocybin svampe. Der ligger rigtig mange gode rapporter derunder, og hvis du bruger søgefunktionen kan du finde flere forskellige triprapporter med trøfler.
Du får lige et direkte link her: viewforum.php?f=54

God læselyst!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]