Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 12:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej. Jeg er under udtrapning af længere tids morfin-forbrug - 400 mg/døgn. Var inden udtrapstart indlagt pga abstinenser, da jeg forvekslede 10 mg med 100 mg. Er nu nede på 270 mg/døgn, men oplevede i eftermiddag begyndende abs. Talte med lægevagten og har styr på det foreløbigt. Men i tilfælde af at jeg skulle vågne i nat igen med abs, vil jeg bare lige høre: Optages morfinen hurtigere hvis jeg knuser tabletterne? Og gerne evt gode råd hertil? Vh zIp

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 5400
Har altid fået af vide jeg skulle tygge pillerne / knuse, for hurtigere og stærkere virkning :)

Dedikeret medlem

IME: ^virkningen bliver ikke som sådan stærkere.. den kommer bare lidt hurtigere, og derfor føles det stærkere.. til gengæld smutter den jo osse lidt hurtigere væk igen..
hej ZLP! velkommen til!
stærkt gået mand!! -hvis du drikker en danskvand MED BRUS, ka det fremme optagelsesprocessen lidt ;) (det går osse lidt hurtigere med optagelsen , hvis man ikke ligger på ryggen og indtager sin medicin)
-hvilke abstinenser oplever du?
vi er her for dig, så bare skriv/spørg løs :)
all love from here m8
mvh STW

Junior medlem

Hej - og tak for svar. Jeg får ture hvor jeg pissefryser og tapsveder på samme tid - rystelser og generelt MEGA ubehag - er ikke i tvivl om at systemet ikke virker. Jeg indtager hver 6. time - det er depot. Trapper ned med 10 mg/døgn, men det er - efter hvad jeg har kunnet læse mig til - i den hurtige ende af det anbefalede. Nogen indspark hertil? Og nogen der har kendskab til de kommunale misbrugscentre - er lægerne kompetente på området? pft zIp

Junior medlem

Ryger dagligt 1 - 1,5 gr hash. Har det nogen virkning på abs? Synes det dulmer et kort stykke tid 15-20 min.

Junior medlem

Og drikker dagligt 1/2 - 1/1 flaske vodka.

Dedikeret medlem

jeg er selv i gang på misbrugscenter.. -de er ok kompentente der hvor jeg er, men det svinger ret meget alt efter hvor i landet man er..
går ud fra at du har lavet nedtrapningen med din lœge?
-for du ka vel godt nævne at 10 pr dag føles for hurtigt for dig.. og se hva han siger til det.. evt få noget til at hjælpe med din nedtrap.
hash er fint nok :) men vodkaen bør du nok skrue ned for.. det hjœlper jo ikk ligefrem kroppen med at komme i balance osv!
skriv gerne herinde hvordan det går for dig!
peace, STW

Junior medlem

Skal man ha henvisning til misbrugscenter?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Nej du møder bare op. Men 10 mg om dagen er altså ikke særlig meget når du får så meget som du gør. At du så også drikker en flaske vodka om dagen gør det bestemt ikke nemmere at lave en ordentlig nedtrapning. Der opstår en synergisk effekt mellem alkohol og opiater, som gør at den ene forstærker virkningen af den anden. Men med dit forbrug er det sgu nok smartes at tage kontakt til misbrugscenteret. De vil højst sandsynligt køre dig over på enten metadon eller suboxone. Da det virker i meget meget længere tid, og derfor er meget nemmere at trappe ned på.

Held og lykke! Ved af egen erfaring hvor svært det er at trappe ud. Og selvom abstinenser ikke er noget man ønsker at bruge sin tid på. Så er det altså noget som du skal igennem. Kommer du dog på suboxone eller metadon går det altså som regel noget nemmere. Men start med at smid vodkaen og få kontaktet et misbrugscenter.

Junior medlem

Jeg hører Jer - Vodka er droppet :-)
Min egen læge talte med misbrugscenterets læge. Han anbefaler at jeg bliver på 4 x 70 mg i fem dage, og derefter trapper ned med det halve af før - altså 10 mg hver anden dag.
Men det du siger - man kan ikke undgå abs ved udtrapning? Og tip til håndtering når de er der?

pft
zIp

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

I min verden virker det dybt godnat at du ikke kommer over på suboxone eller anden langtidsvirkende opioid fremfor normal morfin.
Men nej.. Det kan ikke du simpelthen ikke undgå. Lige meget hvor langsom din nedtrapning bliver. Der findes nogle piller der hedder Gabapentin som er super super gode til når du skal smide det aller aller sidste. Men jo før du begynder at spise dem, jo mindre effekt har de når du så rent faktisk har brug for dem. De påvirker samme receptorer oppe i hjernen som opiater, dog uden nogen mærkbar virkning.
Selvom jeg har prøvet at blive trappet rigtig langsomt ud, har der altid været en regning der skulle betales. Det kan du simpelthen ikke komme udenom medmindre at du vil bruge de næste 20 år på en udtrapning.
Det vigtigste må vel være at du gør nogle gode ting for dig selv. Kom ud og få noget frisk luft. Spis noget godt mad, altså noget der er sundt og smager godt. Giv dig selv ro til at slappe af. Hvis muligt, så omgiv dig med andre mennesker i det omfang at du holder til det. De to gange jeg er blevet trappet ud opioider har min søvnrytme været yderst spartansk. Det er helt normalt, og det er altså kun lige de aller sidste dage at du har det sådan, og de to første efter du har smidt det sidste.

Efterhånden som du kommer længere og længere ned vil du oftest også opleve at du får mere og mere energi i din hverdag og bliver mere vågen. Specielt når man har været så højt oppe i doser. Men tak det nu helt stille og roligt og tag en dag af gangen :) Så skal det hele sgu nok lykkedes hvis du vil det!

Junior medlem

Hvilke abs har du oplevet ved udtrapning - og hvor intense?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tror jeg har oplevet det samme som de fleste andre. Konstant skift mellem kampsvede og ekstremt rastløs, og så ligge og fryse og putte sig under dynen som en lille pige og føle at hele verden er imod en.
Ingen sult, overskud, feber, modløshed osv.

Her da jeg lagde livet om og lagde stofferne på hylden havde jeg lagt og sovet inden aftensmad fordi at min søvnrytme var helt fucked og ikke havde sovet om natten i mere end 10 minutter af gangen. Jeg bliver så vækket og får at vide der er aftensmad, så sætter mig op i sengen og tænder en smøg - skulle jo lige vågne ordentlig op. Men da jeg var total gennemblødt af koldsved lagde jeg mig helt ned under dynen igen. Da jeg vågner igen synes jeg godtnok der er varmt i skødet på mig. Den fjerdyne jeg lå med, havde jeg fået sat "ild" i. Der var et område på omkring 40 cm i diameter der var fyldt med gløder og brændte fjer..

MEN... Lige meget hvor skidt du har det. Så har du det ikke i hverken to eller tre uger. Du har det "rigtig skidt" i en lille håndfuld dage og så begynder du altså at komme meget hurtigt ovenpå igen.
Ved der også er nogen som spiser vitaminpiller og fiskeolie under nedtrapning. Om det har nogen effekt... Ingen ide.

Junior medlem

Får 2400 mg Gabapentin i døgnet, så de bliver nok ikke til meget hjælp?
Og spiser i forvejen både vita og fiskeolie.

Jeg har det ikke skidt konstant. Det er værst tidlig morgen og først på dagen. Om aftenen - nu er det ok. Så håber bare det ikke blir værre.
Og det at jeg fordobler perioden må vel også minimere risikoen?

Junior medlem

En nat og morgen-formiddag kun med ganske lidt sveden - dejligt. Men stadig kun søvn i max 2 timer - herefter 1/2 time af gangen. Men ikke noget problem - har ingen forpligtelser - ftp :-)
God dag :rocking:
zIp

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laughing Out Loud LAND
zIp skrev:
En nat og morgen-formiddag kun med ganske lidt sveden - dejligt. Men stadig kun søvn i max 2 timer - herefter 1/2 time af gangen. Men ikke noget problem - har ingen forpligtelser - ftp :-)
God dag :rocking:
zIp

Godt gået :) <3

Junior medlem

Endnu en god dag :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sådan! Hvordan går det i lidt flere detaljer? :)

Junior medlem

Fik en smule ubehag og let sveden i går eftermiddag. Varede en halv time.
Og da jeg stod op i morges havde jeg kun svedt lidt om natten - ikke gennemblødt som tidligere.
Så foreløbigt alt ok - meget bedre end frygtet. Men har jo heller ikke reduceret dosis siden søndag - starter mandag igen.
Men hvordan er prognoserne for resten af forløbet? Det kan vel komme igen når jeg begynder at reducere?

zIp

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis jeg var dig havde jeg stoppet med de Gapapentin indtil at jeg var langt nede - som i ret helt nede i doser og først begyndt på dem igen der. For tror du er meget heldig hvis ikke at du kommer til at mærke det, når at du kommer ned i de lave doser. Har du holdt dig fra alkoholen af?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]