Vil mene at det er lige at stramme den at sige at de har næsten samme virkning. Jeg syntes personligt at der er meget stor forskel!

Med hensyn til hvad du ikke bør blande med, ved terapeutisk brug af dexamf eller MPH:
Koffein (gem den til dage hvor du ikke tager dex/MPH, forværre bivirkningerne uden at biddrage med noget positivt, det er i hvert fald min erfaring)
Cannabis (forringer de positive sider af dex/mph, i meget stor stil endda)
Empatogener/serotonin releasers, som MDMA og lignende (neurotoxicitet)
Alkohol, i berusende doser (forværrer dehydrering)
Hvis du derudover ender med at kombinere med psychedeliske stoffer eller dissociativer/NMDAr antagonister, så vær opmærksom på at virkningen af psykedelika forstærkes (i hvert fald af dex, ved ikke med mph) og at karakteren af virkningen ændres en smule. Ved brug af dissociativer (især dem som har en tendens til at udløse maniske sindstilstande, herunder PCP, 3-MeO-PCP, 2-OxO-PCE, 2-MeO-Diphenidin (MXP), Diphenidin, 3-MeO-2-OxO-PCE/MXE) bør du gå meget stille til værks og justere dine doser ned.
EDIT: Glemte lige dit spørgsmål omhandlende hvorvidt at du bare kan undlade at indtage dex/MPH på dage hvor du vil tage noget andet. Det kan du godt. Men det kan dog godt have en betydning alligevel, selvom det er et døgnstid siden at du tog det sidst. Det bedste ville være at vente indtil at det pågældende stof er helt ude at systemet. I den forbindelse kan du kikke på indtaget mængde vs halveringstid. Halveringstiden for dex er 8-12 timer, 2-3 for Methylphenidat (mener jeg det er, du bør nok lige spørge google til råds for at være sikker)