Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 21:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dex-amfetamin
Junior medlem

Hey..

Nogen der ved noget om dex amfetamin og som kan fortælle noget om rusen?

Medlem

Det er centralstimulerende ADHD medicin som gerne skulle hjælpe på manglende dopamin og noradrenalin, så rusen ligner nok lidt amfetamin.
Og jeg er rimelig sikker på du skal bruge et recept med mindre du går ind på det darkweb og finder silkroad 3.0, som derefter henviser til crypto da silkroad er nede for tiden.

Junior medlem

Ja okay.. Har ikke lige så meget forstand på hvordan det skal findes. Ved bare at jeg gerne vil prøve dem :)

Medlem

Altså du kan downloade tor og så acces the dark web hvor du stort set kan købe alle drugs.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

DrugsAreAwesome skrev:
Det er centralstimulerende ADHD medicin som gerne skulle hjælpe på manglende dopamin og noradrenalin, så rusen ligner nok lidt amfetamin.
Og jeg er rimelig sikker på du skal bruge et recept med mindre du går ind på det darkweb og finder silkroad 3.0, som derefter henviser til crypto da silkroad er nede for tiden.

Ligner Amfetamin? Det er Amfetamin. Den eneste forskel på det Amfetamin som man finder på gaden og så Dexamfetamin, er at Amfetamin fra "gaden" stort set altid er racemisk (indeholdene begge isomer, levo og dextro) hvor i mod at Dexamfetamin, som navnet antyder, udelukkende indeholder dextro isomet (hvilket for de fleste vil være klart at foretrække)

Det er desuden misvisende at sige at Amfetamin hjælper på manglende dopamin/noradrenalin, det er sådan set det modsatte der er tilfældet. Nemlig at frigivelsen af førnævnte neurotransmittere stimuleres så mængden i synapsen stiger. Herfra kan de så agonisere de receptorer som de nu engang er i stand til binde sig til (affinitet) men efterfølgende vil de blive metaboliseret hvor ved at du ender op med en mindre mængde dopamin/noradrenalin i hjernen end hvad der var tilfældet før indtaget af Amfetamin, hvilket er en af årsagerne til at man typisk ikke har det særligt godt dagen efter et større indtag.

Medlem

http://www.netdoktor.dk/adhd/behandling_medicin.htm
"To af hjernens vigtige signalstoffer er dopamin og noradrenalin. De er nødvendige for, at hjernen kan fungere normalt. Forskningen har vist, at der i forbindelse med ADHD er en nedsat funktion i hjernen af netop de to signalstoffer. Medicin mod ADHD øger mængden af dopamin og noradrenalin i hjernen."
Det står at medicin øger mængden af dopamin og noradrenalin i hjernen, er det så kun hvis man har ADHD eller er det bare generelt, fordi nu er jeg i tvivl.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Forskningen har vist, at der i forbindelse med ADHD er en nedsat funktion i hjernen af netop de to signalstoffer.

Er det ikke bare en teori? Så vidt jeg ved er det aldrig blevet bevist at det er sådan det forholder sig. Desuden kan udtrykket "nedsat funktion" dække over mange ting og ikke nødvendigvis en mangel på de nævnte neurotransmittere.

Citat:
Medicin mod ADHD øger mængden af dopamin og noradrenalin i hjernen."
Det står at medicin øger mængden af dopamin og noradrenalin i hjernen, er det så kun hvis man har ADHD eller er det bare generelt, fordi nu er jeg i tvivl.

Det er fordi de har forkortet/fordummet deres forklaring i så grov en grad at den er blevet fejlagtig. Mængden af dopamin og noradrenalin stiger rigtigt nok i den synaptiske kløft efter indtag af Amfetamin. Når neurotransmitterne er her, så kan de binde sig til samt aktivere/stimulere diverse receptorer hvor ved at virkningen indtræffer. Der vil på nuværende tidspunkt i processen derfor være mere frit tilgængeligt dopamin/noradrenalin til stede I den synaptiske kløft end før indtaget af Amfetamin. Når neurotransmitterne så har gjort deres arbejde, så bliver de metaboliseret (nedbrudt) og du vil derfor have mindre dopamin/noradrenalin at gøre godt med dagen/dagene efter. I tilfælde af dagligt misbrug af store doser kan kroppen på ingen måde følge med og der opstår en mangel situation hvilket er en' af årsagerne til at man udvikler tolerance.

Stoffets farmakologiske egenskaber er de samme om man har ADHD eller ej.

Medlem

Okay nice, tak fordi du lige rettede min påstand så jeg ikke videregiver forkert information :)
Jeg har selv ADHD og har tænkt på at for medicin fordi det hjalp da jeg fik det da jeg stadig gik i folkeskole :)

Medlem

Nu når jeg har din opmærksomhed, er der nogle stoffer man helst ikke skal tage hvis man er på ADHD medicin? Altså jeg tænker alkohol er en dårlig ide, men hvis man bare lader være med at tage medicinen den dag man nu vælger at tage stoffer, sker der vel ingenting? eller hvad? :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Der findes forskellige stoffer som anvendes ved symptombehandling af ADHD/ADD og svaret på dine spørgsmål vil selvfølgeligt være afhængigt af hvilket stof du tænker at ville anvende samt i hvilke doser. Det er selvfølgeligt nærliggende at antage at du snakker om Dexamfetamin når du siger "ADHD medicin" (grundet trådens emne) men jeg vil lige være helt sikker inden at jeg svare dig :)

Medlem
Brugeravatar

Hej Gunzz..

Forskel på de to rekreativt:

Levo er hovedsageligt skyld i kæbespædinger og andre "tics" der kan forekomme. Det giver selvfølgelig en også en hvis virkning men det er dextro som hovedsageligt giver den euforiske følelse.
Hvis man skal sammenligne dem vil jeg mene at man kan sige noget ala levo er godt til arbejde - mens dextro er perfekt til en fest fredag aften.

Jeg synes dog ikke man kan sammenligne de to. D- er klart at foretrække, jeg betragter det som det lærekste speed der findes på jorden. Og Mere til.

Medlem

Ja jeg tænkte dexamfetamin eller methylphenidat, da de næsten har samme virkning

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Vil mene at det er lige at stramme den at sige at de har næsten samme virkning. Jeg syntes personligt at der er meget stor forskel! :)

Med hensyn til hvad du ikke bør blande med, ved terapeutisk brug af dexamf eller MPH:

Koffein (gem den til dage hvor du ikke tager dex/MPH, forværre bivirkningerne uden at biddrage med noget positivt, det er i hvert fald min erfaring)

Cannabis (forringer de positive sider af dex/mph, i meget stor stil endda)

Empatogener/serotonin releasers, som MDMA og lignende (neurotoxicitet)

Alkohol, i berusende doser (forværrer dehydrering)

Hvis du derudover ender med at kombinere med psychedeliske stoffer eller dissociativer/NMDAr antagonister, så vær opmærksom på at virkningen af psykedelika forstærkes (i hvert fald af dex, ved ikke med mph) og at karakteren af virkningen ændres en smule. Ved brug af dissociativer (især dem som har en tendens til at udløse maniske sindstilstande, herunder PCP, 3-MeO-PCP, 2-OxO-PCE, 2-MeO-Diphenidin (MXP), Diphenidin, 3-MeO-2-OxO-PCE/MXE) bør du gå meget stille til værks og justere dine doser ned.

EDIT: Glemte lige dit spørgsmål omhandlende hvorvidt at du bare kan undlade at indtage dex/MPH på dage hvor du vil tage noget andet. Det kan du godt. Men det kan dog godt have en betydning alligevel, selvom det er et døgnstid siden at du tog det sidst. Det bedste ville være at vente indtil at det pågældende stof er helt ude at systemet. I den forbindelse kan du kikke på indtaget mængde vs halveringstid. Halveringstiden for dex er 8-12 timer, 2-3 for Methylphenidat (mener jeg det er, du bør nok lige spørge google til råds for at være sikker)

Medlem

Okay, tak for hjælpen :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]