Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 17:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia

Tak for et godt forum.

Jeg er en gut på 31 år der har nogle spørgsmål til jer vedr. rygestop. Jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg efterhånden er godt rundtosset.

Min historie:

Har siden jeg var 15 sådan mere eller mindre røget hash fast. Det startede med lidt joints til fester, senere bong et par år og de sidste mange år har det så bare været joints. I perioder i mit liv har der også været mange stoffer indblandet, og en hel del alkohol. Det er dog en del år siden jeg "rigtig" tog stoffer. Jeg har i min tid som ryger holdt en del pauser på alt fra 1 uge til 6-8 uger. Kendetegnet for mig ved de her pauser har været at jeg er blevet super frisk, produktiv, udadvendt osv. osv. Alt i alt er der kun sket gode ting, når jeg har holdt mine rygepauser.

For et lille stykke tid siden begyndte jeg at kunne se et mønster i min rygning der gjorde at jeg pludselig ikke havde lyst til at passe mit arbejde så godt som tidligere, dårligt humør, generel negativitet osv. Små ting kunne gøre mig i dårligt humør, og jeg blev enig med mig selv om at stoppe for good. Min kæreste ryger ikke, så samtidig tænkte jeg det ville være fornuftigt for vores forhold at jeg ikke røg joints derhjemme hver eneste aften. Jeg har ingen problemer med at stoppe. Får selvfølgelig abstinenser som de fleste andre, men min vilje kan godt holde mig fra at ryge da jeg tænker at det snart er overstået.

Jeg har nu været stoppet i 3½ uge sådan ca. Men jeg er ikke blevet frisk på nogen måde. Tvært i mod. Jeg er ualmindelig træt, har svært ved at fokusere, dagene kan flyde ud i hinanden og det hele er sådan lidt zombie-agtigt. Jeg er klar over at noget motion evt. ville hjælpe mig på vej, men det er rigtig svært at komme i gang, da jeg hele tiden er træt og har svært ved at trække mig selv op. Det er utrolig hårdt at gå på arbejde og komme igennem dagen. Jeg forstår det bare ikke. Alle andre gange jeg har været stoppet er det gået hurtigt med at blive markant mere klar og frisk i hovedet. Jeg spiser generelt sundt, ryger kun få cigaretter (hvis jeg overhovedet gør), får min søvn og har en helt almindelig dagligdag ellers.

Jeg kan bedst beskrive det som denne her zombie tilstand, og følelsen af at være på kanten af influenza. Oppe i hovedet føles det som om jeg er lige ved at få feber. Derfor har jeg haft andre grunde til min mærkelige tilstand oppe og vende, men jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad det ellers kunne skyldes.

Har i oplevet noget lignende, eller har i nogle bud på, hvad der kan være sket?

Lige nu tager jeg bare en dag af gangen, men det er ved at gå mig rigtig rigtig meget på, da jeg ikke ser lys for enden af tunnellen. I går da jeg kom hjem sov jeg fra 17-21.20. Gik i seng igen kl. 23 og sov til kl 7. Uden problemer, jeg var bare oprigtig træt. Her til morgen er jeg stadig aldeles træt. Det skræmmer mig en smule at jeg ikke kan komme tilbage til mit gamle drive, i sær fordi jeg næsten følte mig mere frisk da jeg røg.

Tak til jer der læste med og evt. bidrager

God weekend

Mvh formerstoner

Junior medlem

Hej Mr. Gone

Mange tak for dit grundige svar.

Jeg er helt enig i at 16 års rygning må tage tid at komme over. De sidste 3-4 år har jeg røget 1-2 joints om dagen alene, men stort set kun om aftenen. Det der så kan undre mig er at jeg de andre gange hurtigt har oplevet at jeg er blevet frisk og klar i bøtten. Det er nærmest gået den anden vej denne gang, og jeg har holdt længere pauser før end de 3½ uge jeg er oppe på nu. Normalt har det taget 2-3 dage og så var jeg klar i pæren. Jeg føler næsten min krop er blevet mindre (har sikkert tabt mig), men jeg har ikke nedsat appetit. Føler mig generelt svag, disorienteret og uoplagt. Jeg har slet ikke lysten til at ryge længere, hvilket for mig er meget positivt da jeg slet ikke har haft den følelse ved de andre pauser/stop. Det har jo været en stor del af min identitet det meste af livet.

Jeg har følelsen af min krop er på totalt overarbejde uden at have energien til det. Min venstre side af maven nederst prikker til mig engang i mellem, og jeg føler det hele tiden som en influenza er på vej ind over mig. Jeg vælger at tro på at stoppet er grunden til det, fordi jeg fik det sådan umiddelbart et par dage efter jeg stoppede.

Omkring sund kost, så er jeg faktisk en af dem der fokusere på at spise så lidt kød som muligt. Jeg er ikke vegetar, da jeg gerne engang imellem vil kunne spise en bøf, hvis jeg eksempelvis er ude på restaurant eller andet. Min kæreste går meget op i sund mad, og mange af de ting du skriver om er allerede en fast del af vores indtag. Vi spiser kun økologisk mad derhjemme og meget sjældent kød :)

Jeg vil prøve at give det nogle dage endnu. Det er så svært for mig at fungere normalt lige nu, at jeg bliver nød til at gå til lægen, hvis der ikke sker en klar forbedring snart.

Igen tusind tak for dit svar.

Som Gone siger, er sund kost og motion nøgleord, for den behageligste overgang ind i ryge pausen. Derudover er sex virkelig godt.
Nogle gange vælger jeg, at ryge lidt pot uden tobak engang om ugen, de første 2-3 uger ind i pausen, for ligesom at få den energi, man kan savne. Jeg har det som dig, at nogle gange bliver jeg fyldt med energi i pausen, og andre gange bliver energien mindre.

I øjeblikket er jeg også på pause, og har ikke røget i denne uge. Jeg ryger nok lidt pot i morgen, da jeg også føler mig lidt træt:) Det plejer faktisk at hjælpe på energien i flere dage.
Hvis du har selvkontrol nok, til kun at ryge en enkelt pot pind, kan du overveje, at give det et forsøg.

Held og lykke :hjerte:

Junior medlem

Hej Ø Tripperen! ;)

Det lyder som en meget god løsning. Jeg har dog valgt at jeg aldrig vil ryge igen, og derfor må jeg denne gang bide i det sure æble. Jeg har simpelthen mistet lysten til det. Jeg aner ikke hvorfor, men det kom bare lige pludselig. Jeg vil ikke udelukke at jeg om nogle år vil kunne ryge en joint igen, men det er bare ikke noget jeg vil have i mit liv da det altid har fyldt rigtig meget. Har alt for let adgang til billig og god røg, det er lige før jeg får det kastet i nakken..

Godt gået med din pause. Hvorfor er det du har valgt at pause den? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej du :-)

Jeg har ofte, i omstillinger, fra en periode til en anden, følt hvad du beskriver. I de perioder benytter jeg, som regel naturen til aflastning, da det nogle gange kan hjælpe at bryde det mønster man finder sig selv indspundet i. Hvis muligt er.
Et par ture i skoven, en weekend i et shelter og lidt vand, plejer at afhjælpe mig den opfattelse af afmagt jeg nogle gange "imødekommer" ved indsigten i årsag og sammenhæng.
Jeg tror det er fordi du har besluttet dig, men mangler at overbevise dig selv om oprigtigheden, og omfanget af beslutningen.
Selvfølgelig er det vidt afhængigt af dit behov for næsepilleri, men en eftermiddag på en bænk i parken kan også medføre meget godt!
Det handler bare om at turde! :-)

Men det belyser jo ikke rigtigt problemstillingen om at skulle omdanne inertien til noget konstruktivt.
Kender du ikke én der kan give dig et los i røven?

Mvh.

Yes hvis det er beslutningen, skal du holde dig til den. Du kommer forbi den træthed, disorientering osv. det er bare et spørgsmål om tid. Thumps up!
Naturen er også et effektivt værktøj som Alf´n siger.

Grunden til at jeg pauser lige nu er fordi, at min tolerance er så høj, at jeg næsten ikke bliver skæv. Jeg har været daglig ryger i ca on off 5 år, hvor jeg stadig plejer at have minimum 2-3 pauser om året, i alt fra 2-6 uger og nu er det tid igen. Også har jeg fået ferie, og den vil jeg så bruge på andet, end rygning. Jeg har intet problem med at holde pauser, det værste for mig er svedeturene om natten de første par dage.
Et andet trick jeg bruger er, at drikke et meget stærkt Chili eller ingefær shot om morgenen, for ligesom at sætte gang i kroppen, og få svedt lidt. Jeg bilder mig ind, at det renser kroppen lidt, og får forbrændt lidt af den resterende THC, der sidder i kroppen. Det føles ihvertfald dejligt, men om det rent faktisk hjælper på udskillelsen af THC, ved jeg ikke.
Edit: Tak og i lige måde :)

God bedring, du skal nok klare den :wink:

Senest rettet af Ø Tripperen 03 jul 2016 06:25, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Synes det Alf'n siger lyder ualmindeligt fornuftigt.

Jeg skal slet ikke gøre mig klog på effekterne af rygestop efter længere tids forbrug, det overlader jeg til andre med mere erfaring :)

Men har du snakket med din læge om de her symptomer?
Da jeg læste det du skrev, fik jeg en indskydelse om det kunne være noget begyndende depression eller noget stress-relateret?
Det er overhovedet ikke sikkert det er rigtigt, men det kunne jo være at dit forbrug har maskeret nogle underliggende problemer (psykiske eller fysiske), som du nu mærker til fulde, og som ikke var til stede før, hvilket ville forklare hvorfor du generelt fik det bedre ved rygestop de andre gange.

Det kan også være du allerede har snakket med din læge, og så er det jo ikke så relevant. Bare lidt strøtanker herfra :-)

EDIT: Så lige at du ikke har været til læge endnu. Afsted med dig! Om ikke andet kan du jo målt om du mangler nogle vitaminer eller lign. via en blodprøve. Altid godt at få afklaret.

Insane psychedelia user!

jeg hopper på læge vognen - det vil ikke være første gang et rygestop efter lang tids rygen medfører depression eller forstadier til denne.
Symptomerne lugter ihvertfald af det.

Mvh

Junior medlem

Hej alle

Har ikke glemt jer. Jeg skriver lige senere når jeg rammer en pc. Har lige bestilt tid hos lægen.

God søndag til jer

Junior medlem

Hej igen

Nu har jeg gået og tænkt over den med stres. Og må sige den rammer mig lige i røven.
Spotlessmind rammer virkelig plet med det, for jeg tror virkelig på at mit hash forbrug har holdt det hele nede. Når jeg tænker tilbage husker jeg det som nogle hektiske dage, hvor jeg hele dagen har glædet mig til at komme hjem og ryge så jeg kunne falde ned og få styr på tankerne. Jeg har arbejdet 10-12 timer hver dag i omkring et års tid på nær weekenderne, hvor jeg har arbejdet lidt mindre. Jeg er selvstændig og har været det i 5 års tid, men de senere år burde jeg nok have ansat en mand, men af frygten for det kunne gå galt har jeg arbejdet mere og mere for at klare tingene selv.

Der er ingen tvivl om at jeg skal have en snak med lægen omkring stres. Før i tiden da jeg røg var det som alle andre der drak et glas rødvin, men den sidste periode var det noget jeg glædede mig til fordi jeg ellers ikke kunne slappe af og sidde stille da jeg hele tiden tænkte på arbejde og alle de ting der følger med i det. Har også vågnet om natten da jeg røg, og det må simpelthen være stres relateret. Før i tiden sov jeg som en sten efter en joint eller to.

Det lyder fornuftigt ø-tripperen. Kunne også mærke at min tolerance var utrolig høj. Propper mere og mere røg i, og holder den i lungerne længere og længere - for netop ikke at komme op på 3 joints om dagen. Har de seneste haft en grundregel om max 1-2 joints om dagen, men hvad hjælper det når man så propper mere i.

Tak for jeres gode svar. Det er åbenbart svært selv at se de ting når man står i det.

God søndag derude

Husk bare på, at stress ikke er en sygdom i sig selv, men noget vi alle sammen døjer lidt med tiltider. Jeg er selv en meget stresset person, og formår ofte at stresse mig selv over småting, der i virkeligheden kun kræver lidt planlægning osv.

Det er ret almindeligt, at bruge THC imod stress, og at man derfor bliver endnu mere stresset efter et rygestop. Det kræver lidt tilvænning og strukturering, men umiddelbart synes jeg ikke, at man som regel har brug for noget medicin, for at afhjælpe det. Hvis du ender med at få udskrevet et præparat for stressen, er du vidst samme sted igen, som du var mit i dit Cannabis forbrug.
Nogle psykolog samtaler, eller nogle gode venner og bekendte, vil være en bedre løsning i forhold til stress end noget medicin, synes jeg. Medicin er kun symptom behandling, på ligefod med Cannabis.

God bedring:)

Dedikeret medlem

Jeg har selv røget dagligt fra jeg var en 15 år, og til nu, hvor jeg er 22. Det gør jeg stadig, og min længste pause har været på et halvt år, samt flere små inde i mellem. Indimellem, så har jeg periode hvor jeg får det som du beskriver, lige fra man vågner er alt helt tåget, virker lidt dødt og meningsløst, og man glæder sig bare til at være påvirket, for så bliver alt godt. Det gør det dog sjældent. Det har taget lang tid, og det er stadig work in progess, men det eneste der ser ud til at virke for mig, er at "tage mig af det". Anderkende, at man er i rigtig dårligt humør, og har været det længe, og nu skal der gøres noget. Hvad det er, er op til dig selv, for mig er det typisk at gøre noget, som jeg har sprunget over længe, det kan være så simpelt som at besvare en mail, eller skrive til en ven og bare snakke lidt om løst og fast, eller få arrangeret noget tur ud af huset, eller måske bare rydde op. Nu har du jo eget firma, og du nævner også selv noget stress, måske er det der der er noget du ikke får gjort? Det virker for mig hver gang, men det kræver at jeg er ved det punkt hvor jeg ikke gider "det her" mere, og at jeg gider at gøre den lille indsats det er - for det er træls og hårdt hver gang - det er jo ikke just overskud man vælter sig i i forvejen når man er der.

For mig at se, er mønstret omkring om man kommer glad eller depri ud af sit hashmisbrug tæt bundet sammen til, om man føler ens liv er tilfredsstillende og giver mening i det store hele i forvejen.

Kort sagt: Find nogle nye ting i livet der giver dig glæde og mening, og begyndt at tag dig mere af dit indre liv.

Udover det, så bliver det selvfølgelig også bedre med tiden, og det kan være det går i sig selv, men det er min erfaring at lidt ekstra gør godt. :)

Junior medlem

Super godt at høre at du fik en tid. Stress kan være en oplagt mulighed for at få omprioriteret nogle ting i sit liv, fordi man simpelthen bliver tvunget til at passe bedre på sig selv.

God bedring og alt det bedste herfra!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]