Hehe, jeg er helt enig med dank i at indlæggene kan være ret så underholdende, og som den arrogante stodder jeg er, vil jeg straks starte med at grine lidt :
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
For det andet så fordi det er etisk rigtigt at fjerne ham og for det tredje så tager du fejl
Hehe fremragende argumentering.
Citat:
Jeg anerkender derimod sandheden, især hvis denne viser sig praktisk anvendelig
[img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Så må vi bare håbe at sandheden opfører sig ordentligt og viser sig fra sin praktiske side.
Citat:
vi er brikker i et stører spil imellem supermagter og sågar inteligenser fra stjernerne
[img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]
Citat:
det er hvores pligt som MENNESKER at gribe ind på den slags og vi er nød til at kæmpe SAMMEN som mennesker trods vi har forskelige ideologiske principper
Taget ud af kontekst, men tænkte bare på om han her mener de forskellige ideologiske principper Irak og USA har, og at vi MENNESKER skal kæmpe mod rumvæsener. Could be.. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Og så vil jeg godt pointere at det staves "vores" ikke "hvores" - Anima, jeg siger det ikke for at være på tværs (selvom jeg er arrogant), men som hjælp, for jeg kan jo se at du ellers ikke har problemer med at stave (hvis man tager tastefejl væk).
Nå, nok om alt det..
Jeg synes at man skal prøve at gå lidt tilbage og kigge på vores eget samfunds principper, når vi bedømmer om denne krig er den bedste handlemulighed vi har, hvis vi vil det bedste for menneskeheden (hvilket vi vel alle vil).
Vi bygger meget af vores hverdag på forudsigelser om fremtiden, vejrudsigten, prognoser, meningsmålinger, etc. - men i virkeligheden er vi MEGET dårlige til at forudsige resultatet af komplekse systemer, spørg bare en aktiehandler. Derfor må vi være hårdere overfor alle udtalelser der siger noget om at fremtiden vil være sådan og sådan HVIS IKKE... Der er INGEN som kender fremtiden, vi kan kun forsøge at SANDSYNLIGGØRE at den fremtid man tror vil forløbe, nu også er den som virkeligheden (den udenfor dit hovede) vil følge. Derfor skal der ARGUMENTER på bordet.
Vi lever også i et demokratisk samfund, og som alle andre systemer jeg kender til, er der både fordele og ulemper - ja ULEMPER, jeg ved godt det ikke er noget man taler højt om, men vi lever altså ikke i det perfekte samfund, vi er IKKE et forbillede for andre på alle punkter. I et demokratisk samfund kræves det er man følger flertallet, men eftersom der er mange mennesker der skal nå at blive enige, er det noget som tager TID. Derfor er det svært at fremstå handlekraftig, hvis man holder fast på demokratiske principper. Derfor er der folk som får lyst til at "kortslutte" demokratiet, så det kan komme til at fungere en smule hurtigere, så de ikke taber ansigt(fremstår uden handlekraft), eller mister de muligheder de tror de har. Det er godt fordi man kan handle hurtigt, men vi skal bare gøre os klart at det ikke har noget med demokrati at gøre. Og det har heller ikke meget med frihed til folket at gøre. Derfor er det noget vås når landes ledere tager beslutninger(som f.eks. at bombe et land), og begrunder det med at de forsvarer demokratiet og den vestlige "frihed".
Vi lever ydermere i et samfund hvor tragedier og ulykker sælger, og det sælger af een grund : frygt. Vi er bange for ikke at få den viden som kan redde vores liv, så vi slubrer alle forslag til et tryggere samfund i os. Og derfor bliver tragedier og ulykker overrepræsenteret i vores "objektive" nyhedmedier - det er jo nærmest deres PLIGT at bringe det, det kan jo muligvis redde liv! Og bagsiden af medaljen er så bare at vores hjerners evne til at se mønstre, opfanger denne overrepræsentation og efter et stykke tid, er det virkelighed for os. Derfor skal vi passe på med at stole på folks "argumenter" når de snakker om alle de frygtelige ting der kan ske, for der er en pæn sandsynlighed for at de er drevet mere af deres frygt(adrenalinen pumper) end af deres logiske evner.
Vores hjerners kapacitet for mønstergenkendelse gør yderligere at vi er gode til at generalisere. Derfor siger vi ting som "hvis vi bomber, vil det irakiske folk synes vi er...", men det er jo bare en generalisering, og der vil være forskellige meninger fra (irakisk) person til person, derfor bør man samtidigt SANDSYNLIGGØRE at den generalisering man snakker om, virkeligt også gælder for en overvældende procentdel. Generaliseringen i sig selv er ikke noget argument! Ellers ender vi med at folk generaliserer på 2 forskellige grundlag, og debatten bliver en kamp, generalisering mod generalisering, og så længe ingen går dybere, er der ingen som når nogen vejne.
Jeg kunne sige mere, men dette må vist være nok arrogant stodder-snak for nu [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Apex
[ 21 Marts 2003: Besked ændret af: Apex ]