Så nogen den rigtigt godt lavede udsendelse DR sendte her til aften om bolignød?
Hvorfor mangler der egentlig boliger?
Når der findes ventelister på 20-30 års ventetid, er der så ikke et eller andet galt et eller andet sted? For 5 år siden var der også ventelister af svimlende længder, så det ka' ikke være mangel på viden der er problemet (på 5 år ka' man nå at bygge mange boliger såvidt jeg ved), men hvad er det så?
Er det en eller anden dyster økonomisk overvejelse, der vejer tungere end mennesker's liv???
Eller er der nogen, med indflydelse, der hellere ville spare lidt i skat, for dem selv eller deres virksomhed, end være med til at sikre at _hele_ danmark står sikkert som et robust og velfungerende _fællesskab_?
Forsvaret fik en række fjernstyrede legetøjs-fly (der slet ikke virkede alligevel (og som danske virksomheder og ingenører garanteret ku' ha' bygget både bedre og billigere, hvis det endelig var det)) til 400 millioner kr (såvidt jeg husker), hvor mange lejligheder ka' man bygge for det?
MEN HVORFOR HAR MAN SÅ IKKE GJORT DET???????
Ideen med et fællesskab, istedet for et totalt individualist-klar-dig-selv-eller-dø-dit-svin-galskabs-cirkus, er jo netop for at sikre en divers sammensætning i befolkningen, så vi samlet står stærkere overfor de 'udfordringer' der løbende kommer fra omverdenen. Hvis alle ska' være sig selv nok, så ska' alle også selv ku' klare alle de samme opgaver. Men hvordan tror nogen, der ka' tænke, at alle ka' klare alle de samme opgaver lige godt? Hvis alle ku' det, var der jo ikke forskel på mennesker, men det si'r alle jo at der er; "nogen er go'e til noget, mens andre ka' noget andet." og "det gælder om at finde individdet's styrker".
Men når man så praktiserer et samfund, hvor enhver ska' ku' det hele selv, eller gå under, så sker ting som det vi ser i den udsendelse.
Hvordan løser man det så?
Ved at ha' en go' STAT, hvor alting hænger sammen. Ikke ved at ha' 7000 forskellige kontorer, med 7000 forskellige computer-syster (der selvfølgelig ikke ka' spille sammen, fordi man i markeds-økonomiens hellige navn, har købt 7000 forskellige systemer, istedet for at _planlægge_ ordentligt fra starten)
Sålænge alting handler om at gøre alting _billigere_, så vil samfundet også blive billigt (og hvad vil du selv helst ha'; en billig tøs, eller en dyr tøs?)
Vil vi ha' et samfund der virker, så ska' dem der ka', hjælpe dem der ikke ka'. Hjælper man kun sig selv, hjælper man ikke andre (så den der liberale floskel, med at hjælper man bare sig selv så kommer det også andre til gode, holder altså ikke)
En analog, omend en noget 'karikeret' en, hehe; Joakim von ands penge i pengetanken hjælper jo heller ikke andre end ham selv når han bader, vel? Og han har da ellers hjulpet sig selv meget.
Men helt seriøst; hvordan ka' man ha' det godt med sig selv, hvis man er en af dem der har rigeligt, men alligevel snyder eller bruger al energi på at udtænke skatte-undvigelse, når man samtidig ser hvordan en mor bli'r mørbanket af det kolde system? Det fatter jeg simpelthen ikke.
En af dem sagde det tydeligt selv, da hun havde fået en låne-lejlighed. Så ku' hun pludselig få tankerne væk fra alt det sugende negative, og det er jo præcis den slags mennesker der er mest produktive. Så enhver økonom eller 'ekspert' må da ku' sige sig selv at det højre-drejede individualist-cirkus ikke gavner os, samlet set, på længere sigt. Men at vi vil få det langt bedre, hvis vi holder op med at betragte STATEN som det onde (STATEN er jo bare et andet ord for os selv i samlet flok. Og hvis vi ka' li' vores medmennesker, har vi vel ikke noget imod at være i fællesskab, STAT, med dem, eller hvad?)
Jeg glæder mig til næste folketings-valg, hehe (eller ihvertfald til den dag, hvor folk vågner op og holder op med at la' de rige styre showet henover hovederne på dem. FOLKET OG KUN FOLKET...ER DRIVKRAFTEN...I SKABELSEN AF VERDENS HISTORIE! (citat fra kliché)

)