Treasure skrev:
Jeg kan godt se at de genmodificerede planter vil lave rod i økosystemet, hvis de bliver sluppet ud i naturen og skal konkurrere med andre almindelige planter, men hvis de bliver dyrket i isolerede omstændigheder ser jeg ikke hvorfor det skulle udgøre et problem
Hvor i verden finder du dyrkbar landbrugsjord som opfylder betingelsen "isolerede omstændigheder"? Jeg har ikke hørt om et sådant sted.
Treasure skrev:
Det kommer jo i sidste ende os alle sammen til gode at industrien er i stand til at fremavle sundere, mere nærringsrige og mere modstandsdygtige planter.
Indtil nu har jeg ikke hørt om eksempler på at GMO-industrien skulle være i stand til dette.
Derimod har jeg hørt mange eksempler på at landmænd har brændt fingrene på at begynde at dyrke GMO-afgrøder. De startede med en forventning om højere udbytter og færre udgifter til kemikalier, og opdagede så hen ad vejen at de rent faktisk skulle bruge
flere penge på kemikalier, fordi ukrudtsplanterne i løbet af meget kort tid havde fået resistensen mod Round-Up overført fra afgrøderne( Round-Up er et sprøjtemiddel opfundet af firmaet Monsanto, som sjovt nok også producerer/udvikler GMO-afgrøder, ofte med resistens mod Round-Up som eneste nye egenskab).
Personligt er jeg ikke i tvivl om at GMO udelukkende handler om at nogle i forvejen kæmpestore firmaer vil tjene endnu mere end i forvejen, uden at tænke på de langsigtede sociale, miljømæssige og sundhedsmæssige konsekvenser. Verdens nødlidende rager disse firmaer en høstblomst, på trods af at de gør deres bedste for at overbevise verden om det modsatte.
Hvis man vil vide mere, er Nemesis' link IMO et udmærket sted at starte. Ganske vist kan Økologisk Landsforening ikke siges at være neutrale i denne sammenhæng, men de underbygger deres påstande med diverse kildehenvisninger. Og så er tilhængerne jo frit stillede til at supplere med egne links/kildehenvisninger. Jeg er f.eks. meget interesseret i at høre om der er nogen der kan bekræfte alle disse påstande fra producenternes side?