Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 08:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: 5-HTP Preload
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Ja jeg har søgt :) Dog synes jeg at de andre topics omkring preload af 5-HTP, er gået lidt offtopic. Derfor starter jeg et nyt.

Jeg er startet med et preload i dag til methylonen. Jeg har taget 150mg 5-HTP i 30% ekstrakt. Synes det er lidt delte meninger om hvor meget, og hvilket tidspunkt på dagen det skal tages.

Jeg regner med at det kommer til at forløbe sådan her.

1. Dag: 150mg 5-HTP 30% ekstrakt.

2. Dag: 180mg 5-HTP 30% ekstrakt.

3. Dag: 180 mg 5-HTP 30% ekstrakt.

På 3 dagen om aftenen tager jeg methylonen.

Det skal lige siges at, den blå gerimax bliver det spist 2 piller af hver morgen.

Jeg er lidt i tvilv om hvornår det er bedst at tage 5-HTP'en morgen, middag, aften? Ellers har i noget at sige omkring mit preload?

På forhånd tak.

Titel:
Insane psychedelia user!

150 og 180 mg er ikke den største dosis, men det giver sikkert et lille boost... jeg vil anbefale at tage det om morgenen, da det godt kan give underlige drømme, hvis man tager det inden sengetid.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
@Treasure:
Kan du uddybe "underlige drøme"?
Er det i den ubehagelige retning eller bare sært?
Jeg ved godt det er individuelt, men jeg kunne godt tænke mig at høre mere om det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg tillader mig lige også at svare på dit spørgsmål DeHades :)

Jeg mener flere gange, ved indtagelse af 5-htp før sengetid, at ha' oplevet lidt a la at gå i søvne bare ikke helt det samme. Jeg er finder pludselig mig selv "lysvågen". Alligevel drømmer jeg samtidig f.eks at gulvet er fyldt med slanger - jeg kan altså se slangerne kravle rundt på gulvet. Dette medfører selvfølgelig nogle sekunders panik hvorefter jeg igen tænker rationelt, tænder lyset og ser at der selvfølgelig ikke er nogen slanger.

Jeg er ikke 100% sikker på, om disse "drømme" skyldtes 5-htp'en, men jeg mener at de oftest forekom, når jeg tog det lige før jeg lagde mig. Jeg snakker her om når jeg brugte det som preload - og altså ikke havde taget andre stoffer tidligere på dagen. Doser: 100mg - 300mg + b6

Senest rettet af Scented 09 nov 2007 12:24, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Jeg har så ik oplevet den slags drømme efter indtagelse af 5-htp, så det kan vel være så meget. Måske ren indbildning.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Der er mange eksempler på folk der har haft klarere drømme, mareridt og hypnogogia både efter at have spist 5-HTP og efter at have taget meget MDMA. Det er temmelig sikkert fordi serotonin har indflydelse på dine drømme, så jeg tror ikke det kan afskrives som tilfældigheder...

Har luret lidt rundt på google men kan ikke finde en ordentlig artikel om fænomenet... Der er dog masser af tråde i andre forums osv.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Præcis hvad Scented forklare har jeg også oplevet, måske ikke lige slanger, men så lignene, f.eks. har jeg oplevet min kæreste blødte ud af øjnene da hun lå ved siden af mig..

Også når jeg har taget 5-htp lige inden jeg gik i seng.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
150 og 180 mg er ikke den største dosis, men det giver sikkert et lille boost... jeg vil anbefale at tage det om morgenen, da det godt kan give underlige drømme, hvis man tager det inden sengetid.

Jeg oplevede ingen underlige drømme i nat. Men inden jeg gik i seng i går, fik jeg det faktisk lidt ubehageligt. Synes min balance drillede lidt, og fik en svag paranoia. Jeg lad mærke til at jeg synes at 5-HTP'en hjalp lidt på synet. Da jeg har en svag form for HPPD, der synes jeg faktisk at 5-HTP'en hjælp. Om det var været placebo ved jeg ikke.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark. Mellem Skagen, og Tyskland.
Sådan som jeg forstår det, så bliver man lidt mere frisk efter at have indtaget 5-htp? Jeg døjer nemlig med at være MEGET træt, om morgenen, ligemeget om jeg går i seng kl. 20, eller 23.30. Og ja, jeg dyrker masser af motion (Løb 6km mandag, 2timer Håndbold Tirsdag, 2½time håndbold Torsdag, 2-3 timers håndbold Søndag) og spiser sundt.

Mangler bare det sidste boost i hverdagen.

FlæmMing, hvis du mener jeg stjæler dit topic, så send lige en pm, så skal jeg nok lige oprette min egen tråd. :)

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Iversen skrev:
Sådan som jeg forstår det, så bliver man lidt mere frisk efter at have indtaget 5-htp? Jeg døjer nemlig med at være MEGET træt, om morgenen, ligemeget om jeg går i seng kl. 20, eller 23.30. Og ja, jeg dyrker masser af motion (Løb 6km mandag, 2timer Håndbold Tirsdag, 2½time håndbold Torsdag, 2-3 timers håndbold Søndag) og spiser sundt.

Mangler bare det sidste boost i hverdagen.

FlæmMing, hvis du mener jeg stjæler dit topic, så send lige en pm, så skal jeg nok lige oprette min egen tråd. :)

Jeg bruger burns til det formål, lige en burn om morgenen mens jeg sider foran skærmen så bliver jeg dejligt frisk :D

Du ved, de der energi drikke med en flamme på :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Den gengse hypotese, hvorfor tilskud af 5-HTP skulle give underlige drømme er svjv, fordi serotonin i koglekirtlen (corpus pineale) bliver omdannet til melatonin som videromdannes til pinolin og senere DMT og 5-MeO-DMT. Dannelsen af DMT og 5-MeO-DMT, der som bekendt er stærke hallucinogener, skulle stå for de livagtige og mareridtsagtige drømme og/eller lucid dreaming.

Omvendt har jeg aldrig hørt om folk der får underlige drømme af SSRI, som i princippet har samme nettoeffekt, dvs. en øgning af serotoninkoncentrationen, så det kan være der er andre eller flere faktorer der spiller ind.

Jeg oplevede selv underlige livagtige drømme og uregelmæssig søvn de par gange jeg har taget 5-HTP inden sengetid.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Den gengse hypotese, hvorfor tilskud af 5-HTP skulle give underlige drømme er svjv, fordi serotonin i koglekirtlen (corpus pineale) bliver omdannet til melatonin som videromdannes til pinolin og senere DMT og 5-MeO-DMT. Dannelsen af DMT og 5-MeO-DMT, der som bekendt er stærke hallucinogener, skulle stå for de livagtige og mareridtsagtige drømme og/eller lucid dreaming.

Omvendt har jeg aldrig hørt om folk der får underlige drømme af SSRI, som i princippet har samme nettoeffekt, dvs. en øgning af serotoninkoncentrationen, så det kan være der er andre eller flere faktorer der spiller ind.

Jeg oplevede selv underlige livagtige drømme og uregelmæssig søvn de par gange jeg har taget 5-HTP inden sengetid.

De gange jeg har preloaded med for meget 5-HTP får jeg det ret mystisk. Især når jeg bliver meget træt, bliver jeg lidt bange, kigger mig lidt rundt for at se om der er andre på værelset. Det er dog først når mørket er faldet på og jeg er ret træt. Og når jeg så tager et stof eks MDMA hvor jeg har preloaded så når rusen er ved at brænde ud, får jeg det som om at alt det jeg ser er som en film som kører forbi øjnene.

Når jeg

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Jeg spiste engang een Cipramil, og blev hallucineret i 8-9 timer derefter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Syn|tese skrev:
Jeg spiste engang een Cipramil, og blev hallucineret i 8-9 timer derefter.

SSRI's kan i de første 14 dage ubehag, kvalme, døsighed samt andet.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: sorø
Et lille spørgsmål af nysgerrighed og uvidenhed

nu ved jeg tilfældigvis at 5-HTP er noget man tager i forbindelse med en depression, altså noget der har med ens serotonin og dopamin halløj at gøre (af uvidenhed kan jeg ikke gå mere i dybden med det)

mit spørgsmål er så at hvad går det her preload ud på ?
er det for så at booste det efterfølgende trip på methylon / MDMA / whatever eller hvad er meningen med det

på forhånd tak

Titel:
Insane psychedelia user!

5-HTP bliver omdannet til serotonin, og da MDMA, methylon m.fl. udløser serotonin, kan man få en forstærket rusvirkning, hvis man preloader med 5-HTP, så man altså har mere serotonin, der kan frigøres.

Man kan også tage 5-HTP efter en MDMA tur for at få genoprettet balancen af transmitter.

Titel:
Junior medlem

det virker også meget logisk nu du siger det. og tak :)

er 5-HTP et præperat som man bare går ned og får udleveret på det nærmeste apotek, eller kræves der recept ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

FearAndLoathing skrev:
det virker også meget logisk nu du siger det. og tak :)

er 5-HTP et præperat som man bare går ned og får udleveret på det nærmeste apotek, eller kræves der recept ?

du kan ik købe det herhjemme.. men du kan GOOGLE dig til det :wink:

Titel:
Junior medlem

okay, for jeg overvejer det nemlig. det er da det ideelle stof når det både kan booste og genoprette.

og lige et ekstra spørgsmål. nu siger i at man får "underlige" drømme ved indtagning før sengetid. er det så derved også muligt at trippe på det ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

FearAndLoathing skrev:
okay, for jeg overvejer det nemlig. det er da det ideelle stof når det både kan booste og genoprette.

og lige et ekstra spørgsmål. nu siger i at man får "underlige" drømme ved indtagning før sengetid. er det så derved også muligt at trippe på det ?

dog skal du ik tro, at bare fordi du spiser en gang 5-htp før og efter brug - så er det muligt bare at blæse løs.. sådan forholder det sig slet ikke..
det er bar en hjælp til at komme ovenpå, derudover skal man og huske at spise sundt og få sin skønhedssøvn.. du ka finde flere nyttige råd i wiki'en http://www.psychedelia.dk/wiki/index.php/MDMA og http://www.psychedelia.dk/wiki/index.php/5-HTP

det der med drømme skal du ik regne med er noget som vil finde sted altid.. det har jeg i hvert fald ik selv oplevet, kun nogle få gange.. tror måske jeg havde spist for meget 5-htp i en periode.. :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]